"Controle" redireciona aqui. Para A corrida é ativado pela tecla de controle, veja Correr.

Edições Java e Bedrock para Windows 10 usa o esquema de controle padrão de controles de mouse e teclado como entrada. O jogo não pode ser jogado usando apenas um mouse ou apenas um teclado usando o esquema de controle padrão. O menu de Controles está localizado nas opções.

Edição Java

Controles não configuráveis

Note: Em muitos notebooks e na maioria dos Macs, "Teclas de função" ("Fn") não operam em sua configuração padrão. O jogador muitas vezes pode contornar isso pressionando a tecla Fn ou às vezes a tecla ⇧ Shift enquanto pressionam uma tecla Fn. Para fazer as teclas Fn funcionarem no macOS, vá para o menu Apple → Preferências do Sistema → Teclado e mouse e verifique a seleção "Usar F1, F2 etc. como teclas normais." Se o jogador escolher a primeira opção, ele pode usar a tecla Fn para alternar as teclas Fn de volta para as ações que costumavam fazer (por exemplo, reproduzir/pausar música, etc.). O jogador também pode usar as teclas Fn segurando o botão ⌥ Option enquanto os pressiona.

Edição Java usa uma combinação de mouse e teclado para controles, genericamente conhecido como "movimento de mouse/movimento de tecla." Muitos jogos anteriores (como DOOM e Quake) usaram esse esquema, mas aqueles que não jogaram esse jogo antes, podem precisar de prática para se locomover de forma eficaz. Modo criativo ou modo de sobrevivência no pacífico é útil para o jogador familiarizar-se com os controles.

Ação Função
Clique com o botão esquerdo Escolha um item de um slot; dividir uma pilha uniformemente (segure e arraste); classifique os itens largados em uma pilha (clique duas vezes).
Clique com o botão direito Escolha um item de um slot; Escolha um item em um slot pela metade; Coloque um item de uma pilha em cada slot de inventário (segure e arraste).
Movimento do mouse Girando; mirando; movimento da câmera.
Rolagem da roda do mouse Rola a barra e o chat quando aberto.
Esc Abre o menu e retorna o controle do cursor. Pausa os jogos de um jogador. Fecha qualquer GUI aberta. Sai da janela de chat/comando.
Control + B Esquerdo
ou
Control + B Direito
Alterna o narrador.
F1 Alterna o Heads-Up Display.

Use isso em conjunto com F2 para tirar capturas de tela sem o HUD. Esta opção também é útil ao explorar com um mapa.

F3 Pressionar esta tecla alterna a aparência de informações de depuração extras na parte superior da tela ao lado da versão do Minecraft, como FPS (quadros por segundo), coordenadas e memória disponível .

Pressionando as teclas 19 enquanto na tela de depuração mostra uma visão mais detalhada do gráfico à direita. Pressionar 0 mostra um gráfico menos detalhado. (Segure ⇧ Shift antes de pressionar F3 para exibir o Gráfico do criador de perfil.)

Pressionando Q enquanto segura F3 abre um menu de ajuda, mostrando todos os atalho F3.

Pressionando A enquanto segura F3 recarrega todos os chunks.

Pressionando T enquanto segura F3 recarrega todas as texturas, sons e recursos de cliente carregados na web, o que é útil para autores de pacotes de recursos.

Pressionando P enquanto segura F3 alterna a pausa automática quando a janela perde o foco.

Pressionando H enquanto segura F3 alterna as descrições detalhadas dos itens.

  • Mostra a ferramenta e a armadura durabilidade como uma fração em itens danificados
  • Exibe o nível de zoom de um mapa

Pressionando C enquanto segura F3 copia as coordenadas do jogador e a rotação como um comando /tp.

Pressionando C enquanto segura F3 por pelo menos 6 segundos aciona uma depuração manual de crash propositalmente após as chaves serem liberadas.

Pressionando B enquanto segura F3 alterna se é mostrada a caixa de colisão em torno das entidades.

Pressionando D enquanto segura F3 limpa o histórico de bate-papo (incluindo comandos digitados anteriormente).

Pressionando N enquanto segura F3 alterna o modo de jogo do jogador entre o modo de jogo anterior e Espectador.

Pressionando G enquanto segura F3 mostra os limites do chunk imediatamente em torno do jogador.

Pressionando Esc enquanto segura F3 pauses the game without bringing up the pause menu.

Pressionando F4 enquanto segura F3 abre o menu do modo de jogo.

Pressionando L enquanto segura F3 começa uma gravação de dez segundos, que captura informações como durações de tick e tamanhos de heap usados.

⇧ Shift[verificar] Quando o inventário está aberto, ⇧ Shift +  clicar em um item ou a pilha move-o entre o inventário e a barra.

⇧ Shift +  clicar em um pedaço de armadura, abóbora esculpida, cabeça de criatura ou uma parte de élitros move-o entre o inventário e o slot de armadura correspondente.

⇧ Shift +  clicar em um escudo move-o entre o inventário e o slot na mão desativada.

Quando um container é aberto, ⇧ Shift +  clicar em um item sobe para uma pilha entre o contêiner e o estoque. As pilhas existentes são preenchidas primeiro, depois os slots vazios de cima para baixo e da esquerda para a direita. ⇧ Shift +  clicar duas vezes move todos os itens do mesmo tipo. Para ⇧ Shift +  clicar duas vezes, pegue um item em sua mão e segure ⇧ Shift, clicar duas vezes em outro tipo de item que deseja mover.

Quando uma bancada de trabalho está aberta, ⇧ Shift +  clicar em um item ou pilha no inventário o move para a grade de fabricação 3x3. Os slots são preenchidos da esquerda para a direita e de cima para baixo.

Quando qualquer tipo de fornalha está aberto, ⇧ Shift +  clicar em um item ou pilha no inventário o move para o slot de entrada (canto superior esquerdo) do forno. Os itens que podem servir como combustível movem-se para o slot de combustível (canto inferior esquerdo).

Ao fabricar, ⇧ Shift +  clicar na saída de fabricação automaticamente cria o o número máximo daquele item para os materiais que estão sendo usados (até uma pilha) e move todos os itens fabricados para o inventário.

Na guia de inventário de sobrevivência do inventário criativo, ⇧ Shift +  clicar no X limpa todo o inventário. Em qualquer outra guia, ⇧ Shift +  clicar em um item coloca uma pilha na barra.

Quando no menu de seleção do servidor multijogador, ⇧ Shift +  e ⇧ Shift +  move um nome de servidor para uma posição específica. Holding ⇧ Shift enquanto um nome de servidor é selecionado e clicar com o botão esquerdo em outro nome de servidor faz com que eles sejam trocados.

Controles semiconfiguráveis

Embora os aspectos desses controles possam ser modificados até certo ponto, o controle total sobre eles não é possível

Padrão Nome da opção Função
Movimento
W Correr (secundário) Será sempre igual à tecla de avanço atual. Quando pressionado duas vezes em rápida sucessão, faz com que o jogador corra (a menos que o personagem também esteja com fome). Tentar correr (toque duplo) enquanto totalmente submerso na água inicia a natação. Esta funcionalidade não pode ser separada da tecla de avanço.

Controles configuráveis

Estes são controles que um usuário pode alterar conforme sua preferência

Padrão Nome da opção no jogo Identificador de keybind Função
Movimento
Spacebar Saltar key.jump Pular. Ao nadar, mantém o jogador à tona. Quando tocado duas vezes, alterna o modo de voo (apenas no criativo). Quando o modo voo está ativado, faz com que o jogador ganhe altitude (ascensão). O jogador voa mais rápido se estiver correndo enquanto toca duas vezes no Spacebar.
Left ⇧ Shift Agachar key.sneak Agachar. Quando o modo de voo está ativado, o jogador perde altitude (descida).

Segurar ⇧ Shift e pressionar use em um bloco utilizável com um bloco na mão sobrescreve a ação USE e coloca o bloco em seu lugar. Por exemplo, usar uma alavanca em um bloco que normalmente abriria um estoque interno (como um ejetor) coloca a alavanca em seu lugar.

Usado para livrar-se de entidades que podem ser montadas.

Left Control Correr key.sprint Inicia a corrida. Aumenta a velocidade quando está no modo de voo estiver ativado.
A Andar para a esquerda key.left Andar para a esquerda
D Andar para a direita key.right Andar para a direita
S Andar para trás key.back Mover para trás.
W Andar em frente key.forward Siga em frente. A corrida secundária está permanentemente vinculado a isso.
Jogabilidade
Clique esquerdo Atacar/destruir key.attack Destruir blocos (mantenha pressionado); Atacar (clique uma vez).
Clique do meio Escolher bloco key.pickItem Pressionar esse botão enquanto olha para um bloco ou uma entidade fará com que a tentativa do jogo faça você segurar um item correspondente para o bloco ou entidade em sua mão. Para blocos, é simplesmente o bloco no formulário de item. Para criaturas, o jogo fará com que você mantenha o ovo de geração correspondente na sua mão. Isso também funciona em bote, todos os tipos de carrinho de mina, wuadro e sSuporte de armaduras[Edição Java apenas][1] para obter a entidade na barra rápida. Se o item estiver na sua barra rápida, mudará o slot da barra rápida selecionado para o lento com esse item. Se o item não estiver na sua barra rápida, mas no seu inventário, moverá esse item do seu inventário para a sua barra rápida. Se nenhum slot da barra rápida estiver vazio, o item que você selecionou será substituído. Se você estiver no modo criativo e não tiver o item em seu inventário, o jogo lhe dará esse item. Para entidades, funciona apenas no modo criativo.‌[Edição Java apenas][2]

Pairando sobre um item em qualquer inventário e clicando com a roda do mouse quando no criativo fornece uma pilha completa desse item. Arrastar sobre slots de inventário, mantendo um item preenche-os com pilhas completas de cópias desse item.

Se usado em uma entidade enquanto segura Ctrl, ou ⌘ Cmd (Para alguns Macs), os dados NBT da entidade da telha são copiados. O bloco dado ao jogador tem o Lore: (+NBT)[Edição Java apenas] ou (+DATA)[Edição Bedrock apenas]..

Right click Usar item/colocar bloco key.use

Coloque blocos, alternar a alavanca/porta (Clique uma vez), carregar um arco (liberação para disparar), bloco usando um escudo, use blocos especiais como baú, doors, e alavanca, entrar em veículo, comer comida, beber poção, enxada terra arada, tesoura ou tingir uma ovelha, domar por comando um lobo e jaguatirica para sentar, comércio com aldeão, colocar fogo usando pederneira ou bola de fogo, nomear uma criatura com etiqueta, atacar com laço um animal ou anexar um animal em um laço a uma cerca, lançar ou enrolar uma vara de pesca, lançar uma poção arremessável, ovo, pérola de ender, olho de ender, frasco de experiência ou bola de neve, equipar armadura da barra rápida se o slot de armadura associado estiver vazio, comer bolo, iniciar um fornalha no carrinho de mina.

Comumente, se tanto o item mantido quanto o bloco clicado em um propósito (como tentar colocar sujeira em um baú), o bloco anula o item. Isso também significa que um jogador pode socar uma entidade enquanto alimenta/beber, no entanto, o alimentação/bebida redefinições quando um jogador pressiona o botão 1.

Este botão também usa itens na mão. Apenas itens com uma função de clique direito podem ser usados e estão disponíveis somente se o item na mão principal não tiver uma ação de clique direito, ou sua ação de clique direito não puder ser executada.

Inventário
Q Largar o item selecionado key.drop Larga um item. Se itens são empilhados, apenas um é jogado/atirado/largado. Nas versões recentes da Edição Java, segurar a tecla faz com que itens individuais sejam largados rapidamente de uma pilha. Não existe um comando "throw"; "drop" (padrão Q) larga um objeto aproximadamente 2 a 3 blocos do jogador. Ovo, pérola de ender, olho de ender, e bola de neve pode ser acionado pelo comando "use" (clique com o botão direito padrão). Ctrl + Q larga toda a pilha de itens. Nos Macs, deve-se usar o botão de comando, mas como isso fecha o jogo, use Ctrl + ⌘ Cmd + Q.

Observe que não há correspondência com o comando Pick Up. Os itens largados são recolhidos (se houver espaço no inventário/barra rápida) movendo-se para perto deles. Os itens colocados são coletados por "mineração" (por exemplo, cortar uma placa com um machado), quando se comportam como itens largados e podem ser recolhidos como tal.

19 Espaço da barra rápida key.hotbar.1–key.hotbar.9 Seleciona o item na barra rápida apropriado. Quando estiver na GUI do inventário, move a pilha de itens sob o ponteiro do mouse para o slot da barra rápida correspondente e vice-versa.
E Abrir/fechar inventário key.inventory Abrir o Inventário. Fechar qualquer GUI aberta.
F Trocar itens nas mãos key.swapOffhand Alternat os itens na mão principal e fora do jogador.
Modo criativo
X Carregar barra rápida key.loadToolbarActivator Pressione esta tecla + qualquer número para acessar qualquer uma das 9 barras rápidas salvas.
C Salvar barra rápida key.saveToolbarActivator Pressione esta tecla + qualquer número, para salvar a barra rápida atual sob aquele número.
Multijogador
Tab ↹ Lista de jogadores key.playerlist No multijogador, segure a tecla Tab ↹ para ver uma lista de jogadores.

Quando estiver na janela de bate-papo, Tab ↹ percorre comandos ou argumentos possíveis e também nomes de jogadores completos.

T Abrir o chat key.chat Comandos de bate-papo e servidor. Se pressionado enquanto o inventário no modo criativo está aberto, alterna para a guia Pesquisar.
/ Digitar um comando key.command Abre a janela de bate-papo com o caractere "/" já digitado. Em alguns teclados (layout nórdico, pelo menos) este botão pode ser asterisco/apóstrofo (*/ ' ).
P Menu de interações sociais key.socialInteractions Oferece aos jogadores a capacidade de desativar o bate-papo com certos jogadores, ocultando assim todas as mensagens recebidas deles. Se um jogador está oculto é redefinido ao entrar novamente em um servidor.
Diversos
L Ver progressos key.advancements Abrir a tela de progressos.
NONE Destacar jogadores (espectadores) key.spectatorOutlines Destacar os jogadores no modo espectador.
F2 Capturar a tela key.screenshot Basta pressionar esta tecla para fazer uma captura de tela e colocá-la em:

%appdata%\.minecraft\screenshots no Windows
~/Library/Application Support/minecraft/screenshots no OS X
~/.minecraft/screenshots no Linux.

NONE Câmera cinematográfica key.smoothCamera Alterna a suavização do mouse. Olhar ao redor se torna um movimento lento, suave e mais cinematográfico.
F11 Tela inteira key.fullscreen Alterna o modo de tela inteira.

Ao usar alguns teclados da Apple, F11 deve ser pressionado enquanto segura Fn e ⌥ Option para entrar em tela cheia. Usando F11 sozinho alterna o Exposé e pressionando F11 enquanto aguarda Fn diminuir o volume ou vice-versa, dependendo das preferências do sistema.

Algumas pessoas estão enfrentando um bug ao sair do modo de tela inteira que causa uma tela preta inevitável. Quando for esse o caso, use Alt + Tab ↹ para sair do Minecraft e voltar para o modo de janela.

No Linux, a entrada do mouse costuma ser problemática no modo de tela inteira. Depois de entrar no modo de tela inteira no Linux, o mouse normalmente restringe o jogador a uma única rotação de 360 graus. Isso pode ser corrigido clicando em Esc para soltar o mouse e, em seguida, segurar Esc novamente para reajustá-lo.

Além disso, observe que isso pode não respeitar vários monitores e o Minecraft pode ocupar todas as telas em vez daquele em que está ativo.

F5 Alternar perspectiva key.togglePerspective Alterna entre a primeira pessoa, terceira pessoa na parte de trás e terceira pessoa na frente.

Mapa visual

Mapa visual dos controles do teclado do Minecraft. Clique na imagem para uma visão mais clara.

Edição Bedrock

Teclado mouse

Os controles do teclado e do mouse são semelhantes a Edição Java, com algumas diferenças. Esses controles podem ser alterados nas Opções. Os controles do teclado não estão disponíveis no Nintendo Switch e normalmente não estão disponíveis no Android, iOS e iPadOS, mas podem ser usados em teclados externos conectados. Os controles do mouse estão disponíveis apenas no Windows 10, Xbox One, PlayStation 4 e Android ‌[em breve: EB 1.16.230 ]; no entanto, os controles podem ser configurados para o teclado em outras plataformas.[precisa de testes no jogo]

Controles não configuráveis
Ação Função
Clique esquerdo Pega um item de um slot (uma pilha do inventário do criativo) (clique uma vez); Divide uma pilha uniformemente (segure e arraste); classifique os itens largados em uma pilha (clique duas vezes)
Clique com o botão direito Pega um item de um slot; Pega um item de um slot pela metade; Coloca um item de uma pilha em cada slot de inventário (segure e arraste);
Movimento do mouse Girando; mirando; movimento da câmera.
Rolagem da roda do mouse Percorre a barra, menus de inventário e o bate-papo quando aberto.
Esc Abre o menu e retorna o controle do cursor. Fecha qualquer GUI aberta. Sai da janela de chat/comando.
F1 Alterna o Heads-Up Display.
F8 Toggles the paper doll from showing.
F11 Alterna o modo de tela inteira.
⇧ Shift When the inventory is open, ⇧ Shift +  clicking on an item or stack moves it between the inventory and the hotbar. ⇧ Shift +  clicking on a piece of armor moves the piece between inventory and the armor slots.

When a container is open, ⇧ Shift +  clicking on an item transfers it between the container and the inventory. Existing stacks are filled first, then empty slots from top to bottom then from left to right.

When a furnace is open, ⇧ Shift +  clicking an item or stack in the furnace moves it to the inventory, and ⇧ Shift +  clicking an item or stack in the inventory moves it into the input slot of the furnace. Fuel items move into the fuel slot first if it is empty or if the item that occupied the slot is less than a stack of the same kind.

When crafting, ⇧ Shift +  clicking the crafted item automatically crafts the maximum number of that item for the materials being used (up to one stack), and moves all crafted items to the inventory.

⇧ Shift +  clicking an item from the Creative inventory menu puts the maximum stack of the item onto the hotbar (inventory if full).

, , , Switch the highlighted slot or interactable buttons onto another; Move the dragged item onto a different slot or other interactable buttons.
Configurable controls
Default In-game option name Function
Left click Attack/Destroy Destroys blocks (hold down); Attacks (click once).
Middle click Pick Block Pressing that button while looking at a block or an entity will make the game attempt to make you hold a corresponding item for the block or entity in your hand. For blocks it is simply the block in item form. For mobs the game will make you hold the corresponding spawn egg in your hand. This also works on boats, all types of minecarts, paintings and armor stands[Edição Java apenas][3] to get the entity in item form. If the item is in your hotbar, it will switch the selected hotbar slot to the slow with that item. If the item is not in your hotbar, but in your inventory, it will move that item from your inventory into your hotbar. If no hotbar slot is empty, the item that you have selected will be replaced. If you are in creative mode and you don't have the item in your inventory, the game will give you that item. For entities it only works in creative mode.‌[Edição Java apenas][4]

If used on a tile entity while holding Ctrl, the tile entity's nbt data is copied. The block given to the player has the Lore: (+DATA).

Right click Use Item/Place Block Places blocks, interact with blocks, entities, or items, equip armor from the hotbar if the associated armor slot is empty.

If both the item held and the faced block interactable, the block overrules the item; that is, the player interacts with the block.

Q Drop Item Drop/toss an item. If items are stacked, only one is thrown/tossed/dropped. Ctrl + Q drops the whole stack of items.
19 Hotbar Slot Selects the appropriate hotbar item.
E Inventory Opens the Inventory. Closes any open GUI.
F5 Toggle Perspective Toggles between first person, third person from the back, and third person from the front.
Spacebar Jump/Fly Up Jumps the player. When swimming, keeps the player afloat. Double-tapping toggles Fly Mode (Creative only). Causes the player to ascend while flying.
⇧ Shift Sneak/Fly Down Sneak. When Fly Mode is on, causes the player to sneak midair and lose altitude (descend).

Holding ⇧ Shift and pressing use on an interactable block with a block in hand overrides the use action and places the block instead. Dismounts the player from rideable entities.

Ctrl Sprint Starts sprinting. Speed increases when Fly Mode is on.
A Strafe Left Moves the player leftward.
D Strafe Right Moves the player rightward.
S Walk Backward Moves the player backward.
W Walk Forward Moves the player forward.
Z Mob Effects Opens/closes the Status effects window.
T, ↵ Enter Open/Close Chat Opens/closes the chat window.
/ Open Command Opens the chat window with the "/" character already typed.
B Emote Open/closes the emote menu.
[ Menu Tab Left Cycles the inventory/world menu/settings tabs to the left.
] Menu Tab Right Cycles the inventory/world menu/settings tabs to the right.

If Full Keyboard Gameplay is enabled, the following inputs are made available/used instead.

Default In-game option name Function
- Look Up Slight Moves the camera 15 degrees up.
+ Look Down Slight Moves the camera 15 degrees down.
NUM 9 Look Up Right Moves the camera 45 degrees up-right.
NUM 8 Look Up Moves the camera 45 degrees up.
NUM 7 Look Up Left Moves the camera 45 degrees up-left.
NUM 6 Look Right Moves the camera 45 degrees right.
NUM 5, End, \ Look Center Moves the camera to the middle.
NUM 4 Look Left Moves the camera 45 degrees left.
NUM 3 Look Down Right Moves the camera 45 degrees down-right.
NUM 2 Look Down Moves the camera 45 degrees down.
NUM 1 Look Down Left Moves the camera 45 degrees down-left.
Look Up Smooth Moves the camera up smoothly.
Look Down Smooth Moves the camera down smoothly.
Look Left Smooth Moves the camera left smoothly.
Look Right Smooth Moves the camera right smoothly.
PgUp Cycle Item Left Cycles the selected hotbar to the left.
PgDn Cycle Item Right Cycles the selected hotbar to the right.
Q Attack/Destroy Functions are equivalent to left click in normal mode.
X Pick Block Functions are equivalent to middle click in normal mode.
E Use Item/Place Block Functions are equivalent to right click in normal mode.
Z Drop Item Functions are equivalent to Q in normal mode.
19 Hotbar Slot Functions are the same as in normal mode.
C Inventory Functions are equivalent to E in normal mode.
F5 Toggle Perspective Functions are the same as in normal mode.
Spacebar Jump/Fly Up
⇧ Shift Sneak/Fly Down
Ctrl Sprint
A Strafe Left
D Strafe Right
S Walk Backward
W Walk Forward
Tab ↹ Mob Effects Functions are equivalent to Z in normal mode.
T, ↵ Enter Open/Close Chat Functions are the same as in normal mode.
/ Open Command
B Emote
[ Menu Tab Left
] Menu Tab Right

Controller

The controller controls are similar to the Xbox One Edition, Nintendo Switch Edition and PlayStation 4 Edition, with some differences. All of these controls, except the stick controls, can be changed in the Options. On Nintendo Switch, the game can be played on a pair of Joy-Con controllers or the Nintendo Switch Pro Controller. It cannot be played on a single Joy-Con, as it doesn't have enough buttons and analog sticks. If the controller has analog sticks, then Left analog stick/Left analog stick/Left analog stick/Left analog stick/Left analog stick would be used for moving and Right analog stick/Right analog stick/Right analog stick/Right analog stick/Right analog stick would be used for looking. The blank spaces mean that the function is, by default, left unassigned and it is up to the player to assign a button to it. All platforms support controllers.

Default Function
Windows 10Xbox OneXbox Series X|SAndroidiOSiPadOS Nintendo Switch PlayStation 4 PlayStation 5
Xbox One Xbox Series X|S
A button A button A button Cross button Cross button Jump/Fly Up
D-Pad down D-Pad down Down button/D-Pad down D-Pad down D-Pad down Drop Item
Right trigger Right trigger ZR button R2 trigger R2 trigger Attack/Destroy
Left trigger Left trigger ZL button L2 trigger L2 trigger Use Item/Place Block
X button X button Y button Square button Square button Crafting
Y button Y button X button Triangle button Triangle button Inventory
Left bumper Left bumper L button L1 button L1 button Cycle Item Left
Right bumper Right bumper R button R1 button R1 button Cycle Item Right
D-Pad up D-Pad up Up button/D-Pad up D-Pad up D-Pad up Toggle Perspective
B button B button B button Circle button Circle button Sneak/Fly Down
Left analog stick click Left analog stick click Left analog stick (click) Left analog stick click Left analog stick click Sprint
Fly Up Slow
Right analog stick click Right analog stick click Right analog stick (click) Right analog stick click Right analog stick click Fly Down Slow
D-Pad left D-Pad left Left button/D-Pad left D-Pad left D-Pad left Emote
D-Pad right D-Pad right Right button/D-Pad right D-Pad right D-Pad right Open Chat
Strafe Left
Strafe Right
Walk Backward
Walk Forward
Pick Block
Back button View button Minus button Touchpad Touchpad Open Notification/Mob Effects

Touch

Touch controls for touch screen devices use controls shown on the screen. Split-touch controls displays a crosshair, which can be set in Settings. Touch controls are available on devices that is touch-enabled.

Action Function
Forward button.png
Move forward. When double-tapped, causes the player to sprint (unless the character is too hungry). When Fly Mode is on, double-tapping increases the speed at which the player flies. Attempting to sprint (Double-Tap) while fully submerged underwater initiates swimming. While tapped, Forward left button.png and Forward right button.png appears.
Backward button.png
Move backward.
Left button.png
Strafe left. While tapped, Forward left button.png appears.
Right button.png
Strafe right. While tapped, Forward right button.png appears.
Forward left button.png
Strafe left while moving forward.
Forward right button.png
Strafe right while moving forward.
Jump button.png
Jump. When swimming, keeps the player afloat. When double-tapped in Creative mode, the player is able to fly, the button changes to Fly button.png, and also Fly up button.png and Fly down button.png appears.
Fly button.png
Visual representation that the player is able to fly, in Creative mode. When double-tapped, the player no longer flies, the button reverts to Jump button.png, and also Fly up button.png and Fly down button.png dissapears.
Fly up button.png
Fly up, when flying in Creative mode.
Fly down button.png
Fly down, when flying in Creative mode.
Fly up button.png + Fly down button.png Sneaking while flying in Creative mode.
Sneak button.png
Double tap to toggle sneaking, and the button changes to Sneak toggled button.png. Double tap again to toggle back, and the button reverts to Sneak button.png.
Emote button.png
Opens the Emotes menu.
Chat button.png
Opens the Chat menu.
Pause button.png
Opens the Pause menu.
Agent button.png
Used for the Agent.‌[Edição Education apenas]
Text to speech button.png
Used for text to speech.‌[Edição Education apenas]
Move Camera Slide/move finger across the screen.
Place Block By default (split controls is disabled), tap the desired area to place the block.
When split controls is enabled, position the camera so that the crosshair is pointed at the desired area and tap anywhere on the screen (excluding the HUD) to place the block.
Break Block Hold finger down on the desired block to break. How long it takes to break the block is indicated by an icositetragonal icon on the screen, varying on the tool being used to break it.
When split controls is enabled, position the camera so that the pointed at the desired block and hold anywhere on the screen (excluding the HUD) to break the block.
Drop item Long-press on a hotbar slot for about 2 seconds[verificar] to drop the entire stack.
Use Block By default (split controls is disabled), tap the desired block to use its functionality.
When split controls is enabled, position the camera so that the crosshair is pointed at the desired area and tap anywhere on the screen (excluding the HUD) to use its functionality.
Interact button

An interact button for breeding.

Some items have extra functionality, and these can be excecuted when tapping the interaction button, located on top of the hotbar. These are listed below:

  • Ignite: to ignite a creeper while holding a Flint and Steel.
  • Edit: to edit an NPC’s message
  • Leave Boat: to leave the boat when riding it
  • Feed: to feed an animal while holding food, feed another animal so that both of them will breed
  • Fish: to cast and uncast the rod while holding a Fishing Rod
  • Milk: to milk a cow when holding a Bucket
  • Shear: to shear sheep and mooshrooms while holding shears
  • Milk Stew: to get mushroom stew from a mooshroom while holding a bowl
  • Board: to board a boat
  • Ride: to ride a minecart, horse or strider
  • Sit: to make a pet sit
  • Stand: to make a pet stand
  • Talk: to talk to an NPC in premade world maps like world templates
  • Dye: to dye sheep while holding a dye
  • Cure: to cure a zombie villager while holding a golden apple
  • Open: to open a minecart with chest or a minecart with hopper
  • Create Map: to create a map while holding an empty map
  • Take Picture: to take a picture using the camera
  • Saddle: to put a saddle onto a pig or a strider
  • Mount: to mount onto a pig or a strider
  • Boost: to boost a pig or a strider while holding a carrot on a stick or a warped fungus on a stick, respectively.
  • Write: to write in a book and quill
  • Leash: to leash a mob while holding a lead
  • Unleash to unleash a leashed mob
  • Attach Chest: to attach a chest into a donkey, mule or a llama
  • Trade: to trade with a villager
  • Pose: to pose an armor stand
  • Equip: to equip an armor stand while holding a piece of armor
  • Read: to read a written book while holding it
  • Wake Villager: to wake a villager when a villager is in a bed
  • Barter: to barter with piglins while holding a gold ingot

Legacy Versions

These versions have either been discontinued or long forgotten about. However, their controls are documented here for historical purposes.

Pi Edition

All of the controls in the Pi Edition are fixed and cannot be changed.

Action Function
Mouse Move Turning; aiming; third person camera movement.
Left click Destroy blocks (hold down shortly); Move a block from the selection screen to the first hotbar slot, pushing the rest of the items one slot to the right.
Right click Place blocks; Charge a bow (firing is broken).
Mouse Wheel Scroll Scrolls through the Hotbar.
Esc Opens up or closes the menu and gives back cursor control.
18 Selects the appropriate Hotbar item.
W Move forward.
A Strafe left.
S Move backward.
D Strafe right.
Spacebar Jump. When double-tapped, toggles Fly Mode. When Fly Mode is on, causes the player to gain altitude (ascend).
Left ⇧ Shift Sneak. When Fly Mode is on, causes the player to lose altitude (descend).
E Open the list of blocks.
Tab ↹ Release the mouse cursor from the game window without opening the pause menu.

Pocket Edition: Xperia PLAY

Action Function
Right Bumper Place block
Left Bumper Destroy block
PlayStationTriangle.svg Open inventory
PlayStationCircle.svg Cycle right in the hotbar
PlayStationX.svg Jump
PlayStationSquare.svg Cycle left in the hotbar
Directional Keys Movement
Left Touch Pad Sneak
Right Touch Pad Moves the camera
Menu Open game menu
Touch Screen Chat (multiplayer only). Tap to change selection in hotbar
Search Button Toggle third person view

Note: For Xperia Play owners using the gamepad, while in creative mode, the lowest two rows of items are beneath the screen, and one cannot scroll down to see them. They are still accessible, but it requires either remembering how many times one has to press the directional buttons to access them, or trial-and-error. This is most prominent in the 4.0 update, as the amount of items has increased, and now sixteen items are hidden. The only way to see them is to turn on the option to use touch controls in the options menu.

Legacy Console Edition

Notes

  • On PlayStation Vita Edition, Wii U Edition (when playing on the Wii U GamePad) and Nintendo Switch Edition (when playing in Tabletop mode or Handheld mode), the touchscreen can be used to control the tooltips shown at the bottom of the screen (if enabled), as well as the menus and inventory.
    • Likewise, on PlayStation 4 Edition, the touchpad can be used to move the inventory cursor as well as control the menus by swiping.
  • The Wii U Edition can be played on the Wii U GamePad, Wii U Pro Controller, Classic Controller or Classic Controller Pro. It can not be played with a Wii Remote or Nunchuk.
    • Note: While the Wii U Edition can not be played on the Wii Remote or Wii Remote Plus, a Wii Remote or Wii Remote Plus is required to play on the Classic Controller or Classic Controller Pro.
  • The Nintendo Switch Edition can be played on a pair of Joy-Con controllers or the Nintendo Switch Pro Controller. It can not be played on a single Joy-Con, as it doesn't have enough buttons and analog sticks.

Gameplay

Default In-game option name Function
Xbox 360 Xbox One PlayStation 3 PlayStation 4 PlayStation Vita Wii U Nintendo Switch
Start button Start button Start button Options button Predefinição:Psvbtn +/START button Plus button Pause Pause the game
Back button Back button Select button Touchpad Predefinição:Psvbtn -/SELECT button Minus button Players Shows the list of players in-game.
Left analog stick Left analog stick Left analog stick Left analog stick Predefinição:Psvbtn Left stick Left analog stick Move Look/move; when quickly pushed forward and then moved, enables sprinting for as long as you hold it.
Right analog stick Right analog stick Right analog stick Right analog stick Predefinição:Psvbtn Right stick Right analog stick Look Look/move
Left analog stick click Left analog stick click Left analog stick click Left analog stick click Predefinição:Psvbtn Left stick (click)[a]/+Control Pad up[b] Left analog stick (click) Change Camera Mode Change the camera angle (toggles First Person, Second Person,and Third Person view)
Right analog stick click Right analog stick click Right analog stick click Right analog stick click Predefinição:Psvbtn Right stick (click)[a]/+Control Pad down[b] Right analog stick (click) Sneak Sneak/walk or in Creative mode, to lower the height while flying.
A button A button Cross button Cross button Predefinição:Psvbtn A button A button Jump Jump
B button B button Circle button Circle button Predefinição:Psvbtn B button B button Drop Drop/toss an item from the Hotbar. If items are stacked, only one gets thrown/tossed/dropped.[c]
X button X button Square button Square button Predefinição:Psvbtn Y button Y button Crafting / Creative Open up Crafting menu, or the item list if in creative mode
If the "Classic Crafting" option is enabled, it opens the inventory.
Y button Y button Triangle button Triangle button Predefinição:Psvbtn X button X button Inventory Open up the Inventory
Left bumper Left bumper L1 button L1 button Predefinição:Psvbtn L button L button Cycle Held Item (Left) Cycle left in the Hotbar
Right bumper Right bumper R1 button R1 button Predefinição:Psvbtn R button R button Cycle Held Item (Right) Cycle right in the Hotbar
Left trigger Left trigger L2 trigger L2 trigger Predefinição:Psvbtn ZL button ZL button Place Place Blocks;
Fire with a bow; block using a sword; use special blocks such as chests, doors, and switches; enter vehicles; Toggle Switches/Doors (Click once)

Also: Eat food, hoe farmland, shear sheep

Right trigger Right trigger R2 trigger R2 trigger Predefinição:Psvbtn ZR button ZR button Mine Destroy Blocks;
Mine/destroy blocks (Hold down); Attack (Click once).
  1. a b Wii U GamePad and Wii U Pro Controller.
  2. a b Classic Controller and Classic Controller Pro.
  3. There is no actual "throw" command; "drop" (default B button/B button/Circle button/Circle button/Predefinição:Psvbtn/B button/B button) tosses an object approximately 2 to 3 blocks from the player. Eggs and Snowballs can be thrown by the "use" command (default Left trigger/Left trigger/L2 trigger/L2 trigger/Predefinição:Psvbtn/ZL button/ZL button). The eggs and snowballs fly in an arc.

In crafting

Default In-game option name Function
Xbox 360 Xbox One PlayStation 3 PlayStation 4 PlayStation Vita Wii U Nintendo Switch
Left analog stick / Right analog stick / D-Pad Left analog stick / Right analog stick / D-Pad Left analog stick / Right analog stick / D-Pad Left analog stick / Right analog stick / D-Pad / Touchpad Predefinição:Psvbtn / Predefinição:Psvbtn / Predefinição:Psvbtn / Predefinição:Psvbtn Left stick / Right stick / +Control Pad Left analog stick / Right analog stick / Up buttonDown buttonLeft buttonRight button / D-Pad Pointer/Move Move pointer/selected block/item
A button A button Cross button Cross button Predefinição:Psvbtn A button A button Craft Create item
B button B button Circle button Circle button Predefinição:Psvbtn B button B button Exit Exit the Crafting Table menu
X button X button Square button Square button Predefinição:Psvbtn Y button Y button Split and Desc. Take half of the highlighted stack/show information about the selected block/item
Y button Y button Triangle button Triangle button Predefinição:Psvbtn X button X button Quick Move Quickly moves a block/item into its appropriate space
Left bumper Left bumper L1 button L1 button Predefinição:Psvbtn L button L button Change Group (Left) Changes the groups of craftable items, moving left
Right bumper Right bumper R1 button R1 button Predefinição:Psvbtn R button R button Change Group (Right) Changes the groups of craftable items, moving right

New Nintendo 3DS Edition

All of the controls in the New Nintendo 3DS Edition are fixed and cannot be changed.

Action Function
New Nintendo 3DS
Start Button/Select Button Pause
Circle Pad Move
C Stick Look
A Button Jump/Fly Up
B Button Drop Item
R Button Attack/Destroy
L Button Use Item/Place Block
Y Button Crafting
X Button Inventory
ZL Button/+Control Pad Left Cycle Item Left
ZR Button/+Control Pad Right Cycle Item Right
+Control Pad Up Toggle Perspective
+Control Pad Down Sneak/Fly Down

Old Keys

Paeonia (texture) TU1.png
Essa seção descreve o conteúdo que existe apenas em versões desatualizadas de Minecraft. 
Esse recurso costumava estar no jogo, mas foi removido

Below are the list of keys which are no longer usable in the current versions of the game.[5]

Java Edition

Este section está com informação faltando sobre twitch integration keys. 
Por favor, expanda este section para incluir esta informação. Mais detalhes podem existir na página de discussão.
Key Versions used Function
B 0.0.20aJava Edition Indev 0.31 20091223-2 Brought up the list of usable blocks in Classic Creative, and the first two Creative Indev 0.31 versions.
B Java Edition Indev 0.31 20100129 Brought up the crafting GUI.
I Java Edition Indev 0.31 20100104Beta 1.3_01 Brought up Inventory before Beta 1.4 changed the key to E.
↵ Enter 0.0.14a_040.30 Set Spawn Point in Classic Creative.
R (Respawn above random[note 1] points of the map) rd-1322110.0.13a_03

(Respawn at set spawn point) 0.0.14a_040.30

Moved the player to random points of the map, before 0.0.14a_04. Respawned the player at set spawn point.
F4 Java Edition Alpha v1.2.2 Spawned a Nether Portal. Used for debug by Notch and removed in a second revision of the same version, without changing the version number.
F5 0.26 SURVIVAL TESTJava Edition Indev 20100207-2 Toggled rain in Classic and Indev.
F6 Java Edition Infdev 20100624Alpha v1.1.2_01 Shows lagometer if held down.
F3 Alpha v1.1.1Alpha v1.1.2_01 Shows FPS, and debug info, if held down.
F6
and
F7
Beta 1.8 Pre-release Moved the day/night cycle backward and forward, respectively (only in singleplayer).

F6 in the pre-reupload also freezes the player's y-axis position if pressed once, and pressing it again unfreezes their y-axis position.

F10
or
Left Alt
0.0.10a - On Windows, focuses on the icon of the window and freezes all of Minecraft's processes, thus stopping setting the location of the mouse to the center of the window and letting the cursor become visible, although the cursor bounds stay the same. This allows you to think twice before taking a screenshot. Holding a movement key then toggling this on then off again makes that key stuck on, even if it is let go. Pressing the same movement key again stops it.
G rd-1600520.0.23a_01 Spawned a Human in Pre-Classic and Classic Creative.
Y Java Edition pre-Classic mc-1616160.0.22a_05 Inverted mouse in Classic Creative.
F 0.0.12aBeta 1.7.3 Toggled render distance (fog), changed to F3 + F in Beta 1.8.
N 0.0.12a - Generated a new map in Classic Creative.
F7 Java Edition Indev 0.31 20091231-1Java Edition Indev 20100223 Isometrically rendered a finite map in Minecraft Indev and 0.31 Indev.
⇧ Shift
+
F2
Beta 1.2_02Beta 1.4_01 Called an unfinished experimental screenshot function that attempted to generate a huge 645 megapixel TGA image with a resolution of 36,450×17,700 pixels.[6]

Pressing this key combination would cause Minecraft to either freeze for a while, displaying several clipped tiles of the current view or crash, depending on your amount of available RAM. During this time it would attempt to generate a file of 1.8 GB in size that may end up corrupt.

F8 Beta 1.312w08a Slowly pans the camera when moving. (Now must be configured in Options... → Controls... → Miscellaneous → Toggle Cinematic Camera)

Debugging controls

These controls are used for debugging and were unintentionally left in-game in the following versions: Beta 1.8 Pre-release (pre-reupload only), Beta 1.9 Prerelease 5 and snapshot 12w08a.[7][8] The controls are called the "deadmau5 camera".[9]

Key Versions appeared Function
Y Beta 1.8 Pre-release, Beta 1.9 Prerelease 5 and 12w08a Zooms in camera.[7] This and the controls below are the deadmau5 camera.[9]
H Beta 1.8 Pre-release, Beta 1.9 Prerelease 5 and 12w08a Zooms out camera.[7]
Y + H Beta 1.8 Pre-release, Beta 1.9 Prerelease 5 and 12w08a Resets the camera's zoom.[7]
N Beta 1.8 Pre-release, Beta 1.9 Prerelease 5 and 12w08a Rotates camera Counter-Clockwise.[7]
M Beta 1.8 Pre-release, Beta 1.9 Prerelease 5 and 12w08a Rotates camera Clockwise.[7]
N + M Beta 1.8 Pre-release, Beta 1.9 Prerelease 5 and 12w08a Resets the camera's rotation.[7]
U Beta 1.8 Pre-release, Beta 1.9 Prerelease 5 and 12w08a Pans camera forward.[7]
O Beta 1.8 Pre-release, Beta 1.9 Prerelease 5 and 12w08a Pans camera backward.[7]
I Beta 1.8 Pre-release, Beta 1.9 Prerelease 5 and 12w08a Slowly pans the camera up.[7]
K Beta 1.8 Pre-release, Beta 1.9 Prerelease 5 and 12w08a Slowly pans the camera down.[7]
J Beta 1.8 Pre-release, Beta 1.9 Prerelease 5 and 12w08a Slowly pans the camera left.[7]
L Beta 1.8 Pre-release, Beta 1.9 Prerelease 5 and 12w08a Slowly pans the camera right.[7]

Pocket Edition

Button Versions used Function
Search Button Alpha 0.1.2 The search button used to be able to change the camera to and from third person view on all Android devices (with a search button), but now this has to be done via the pause screen, since many devices do not have a search button. The Xperia PLAY retains this functionality.

Issues

Predefinição:Lista de referencias

See also

Notes

  1. More specifically, the x and z coordinates were pseudorandom numbers from 0≤x<256 and the y coordinate was always 74

References