Minecraft Wiki Polska

CZYTAJ WIĘCEJ

Minecraft Wiki Polska
Advertisement

Twierdza (ang. Stronghold) – struktura pojawiająca się w podziemiach. Jest to struktura niezbędna do ukończenia gry. Cechuje się innymi blokami, niż te w jaskiniach (kamienne cegły, zamszone kamienne cegły, popękane kamienne cegły, blok z ukrytym potworem i kraty). Często łączą się z innymi podziemnymi strukturami (np. z opuszczonymi kopalniami). Przed wersją 1.0.0 limit twierdz na świat wynosił 3 (po wyjściu 1.0.0 limit twierdz został podniesiony do 128) w odległości 640 do 1152 kratek od miejsca spawnu. Twierdze można łatwo namierzyć, za pomocą rzucania oka Endera, kiedy po rzuceniu oko będzie opadać, a nie unosić się to znaczy że pod ziemią jest twierdza.

Występowanie[]

Istnieje limit 128 twierdz na jeden świat (jedna na świat w Console Edition, oraz trzy na świat w Pocket Edition).

Wszystkie twierdze zlokalizowane są w losowych pozycjach wewnątrz pierścieni, każdy pierścień zlokalizowany jest w określonej odległości od punktu na koordynatach x = 0, z = 0. Twierdze mogą wystawać poza krawędź pierścienia. Twierdze generują się w prawie równych kątach od środka świata, (na przykład, każda twierdza w pierścieniu generuje się w zakresie 120° w stosunku do twierdz wygenerowanych bliżej środka map). Gra nigdy nie wygeneruje twierdzy częściowo nad ziemią, każda część twierdzy która generuje się ponad ziemią zostaje zastąpiona powietrzem.

W Pocket Edition, generują się 3 twierdze w odległości 640 oraz 1152 bloków.

W edycji komputerowej, twierdze generują się w pierścieniach.

  • W pierwszym pierścieniu wygenerowane zostają 3 twierdze w odległości 1408–2688 bloków od środka świata.
  • W drugim pierścieniu wygenerowane zostaje 6 twierdz w odległości 4480-5760 bloków od środka świata.
  • W trzecim pierścieniu wygenerowane zostaje 10 twierdz w odległości 7552–8832 bloków od środka świata.
  • W czwartym pierścieniu zostaje wygenerowanych 15 twierdz w odległości 10624–11904 bloków od środka świata.
  • W piątym pierścieniu zostaje wygenerowanych 21 twierdz w odległości 13696–14976 bloków od środka świata.
  • W szóstym pierścieniu zostają wygenerowanych 28 twierdz w odległości 16768–18048 bloków od środka świata.
  • W siódmym pierścieniu zostaje wygenerowanych 36 twierdz w odległości 19840–21120 bloków od środka świata.
  • W ósmym pierścieniu zostaje wygenerowanych 9 twierdz w odległości 22912–24192 bloków od środka świata.

Twierdze zazwyczaj generują się pod powierzchnią ziemii oraz w biomach powyżej poziomu morza, lecz w razie potrzeby mogą zostać wygenerowane pod wodą. Pokoje mogą zostać zalane w przypadku gdy przez twierdzę przechodzi wąwóz, bądź opuszczona kopalnia. Bardzo rzadko można też znaleźć unoszące się pokoje pod wodą, w oceanie. Pokoje z portalem Kresu (oraz inne części twierdzy) mogą zostać zastąpione wąwozami, jaskiniami, opuszczonymi kopalniami, lochami, oraz częściami samej twierdzy, zmuszając gracza do znalezienia innej twierdzy.

Wnętrze[]

W twierdzy zazwyczaj generuje się wiele pomieszczeń, a granice pomiędzy nimi stanowią uruchamiane kamiennym przyciskiem metalowe drzwi oraz stara biblioteka znajdująca się najczęściej na górnej części twierdzy. Można tam znaleźć także wiele skrzyń, jednak znajdziemy w nich trochę mniej przedmiotów, niż w lochach. Twierdze często są poprzecinane jaskiniami i tunelami opuszczonej kopalni. Zdarza się też, że czasami w korytarzu wygenerują się lochy.

Pomieszczenia występujące w twierdzy:

  • Biblioteka
  • Więzienie
  • Spiżarnia
  • Sala z portalem do Endu
  • Klatka schodowa
  • Brukowe schody
  • Spiralne schody
  • Hol
  • Hol z fontanną
  • Hol z wysuszoną fontanną
  • Korytarz
  • Korytarz ze skrzynią

Bloki[]

Bloki, z których stworzona jest twierdza:

Biblioteka:

Więzienie:

Spiżarnia:

Sala z portalem do Endu

Klatka schodowa

Brukowe schody

Pomieszczenia[]

Biblioteka

Biblioteka to pomieszczenie o wymiarach 13x9x12. Charakteryzuje się bardzo dużą ilością biblioteczek oraz dwoma skrzyniami z unikalnym łupem. Jest to największe pomieszczenie w całej twierdzy. Posiada ona piętro. Na samym dole znajdują się wolno stojące biblioteczki oraz biblioteczki przy ścianach. Znajduje się tu duże skupisko pajęczyn. W jednym z regale biblioteczek znaleźć można skrzynię. Na dole znajduje się również drabina prowadząca na piętro. Na piętrze znajdują się regały książek przy ścianach i płotki. Podłoga piętra zbudowana jest z dębowych desek. Po wejściu drabiną na piętro, idąc prosto, odnajdzie się kolejną skrzynię. Z sufitu pomieszczenia zwisa żyrandol zbudowany z dębowych płotków i pochodni.

Więzienie

Więzienie to korytarz, do którego dołączone są dwie cele więzienne. Są one odgrodzone kratami a żelazne drzwi prowadzące do ich środka nie posiadają żadnych przycisków. W środku celi nic się nie znajduje. Jedna cela ma wymiary 5x3x3.

Spiżarnia

Spiżarnia to miejsce o wymiarach 9x5x9. Składa się z dwóch pięter. Na pierwszym, czyli na dole, na środku pomieszczenia, znajduje się charakterystyczna budowla z bruku. Na dole znajduje się również drabina na górę. Na górze podłoga, która jest zarazem sufitem piętra pierwszego, zbudowana jest z bruku i dębowych desek. Na samym środku znajduje się dziura prowadząca do budowli z bruku z dołu. Również znajduje się tam skrzynia z łupem. Oba piętra mają wysokość 2 bloków.

Zawartość skrzyń[]

Skrzynie w twierdzach dzieli się na 3 rodzaje ze względu na ich miejsce: ołtarze, spiżarnie i biblioteki. W każdym z tych miejsc zawartość skrzyń jest inna.

Zawartość skrzyni na ołtarzach:

Przedmiot Ilość Szansa
ItemCSS.png Jabłko 1-3 33,2%
ItemCSS.png Chleb 1-3
ItemCSS.png Sztabka żelaza 1-5 23%
ItemCSS.png Enderperła 1
ItemCSS.png Redstone 4-9 12%
ItemCSS.png Sztabka złota 1-3
ItemCSS.png Żelazny kilof 1
ItemCSS.png Żelazny miecz 1
ItemCSS.png Żelazny hełm 1
ItemCSS.png Żelazny napierśnik 1
ItemCSS.png Żelazne nogawice 1
ItemCSS.png Żelazne buty 1
ItemCSS.png Diament 1-3 7.3%
ItemCSS.png Płyta muzyczna (otherside) 1 2.5%
ItemCSS.png Zaklęta książka 1
ItemCSS.png Siodło 1
ItemCSS.png Żelazna zbroja dla konia 1
ItemCSS.png Złote jabłko 1
ItemCSS.png Złota zbroja dla konia 1
ItemCSS.png Diamentowa zbroja dla konia 1

Zawartość skrzyni w spiżarni:

Przedmiot Ilość Szansa
ItemCSS.png Jabłko 1-3 47.5%
ItemCSS.png Chleb 1-3
ItemCSS.png Węgiel 3-8 34.3%
ItemCSS.png Sztabka żelaza 1-5
ItemCSS.png Redstone 4-9 18.6%
ItemCSS.png Sztabka złota 1-3
ItemCSS.png Zaklęta książka 1 4%
ItemCSS.png Żelazny kilof 1

Zawartość skrzyni w bibliotece:

Przedmiot Ilość Szansa
ItemCSS.png Papier 2-7 89.2%
ItemCSS.png Książka 1-3
ItemCSS.png Zaklęta książka 1 67.8%
ItemCSS.png Kompas 1 10.9%
ItemCSS.png Pusta mapa 1

Historia[]

Beta
1.81.8-pre1Dodano twierdze.
Zbudowane są z nowo dodanych bloków: żelaznych krat i kamiennych cegieł.
1.8-pre2Zwiększono ilość twierdz na świat z 1 do 3.
Pełna wersja
1.0.0Beta 1.9-pre1Dodano dla twierdz pokój z portalem do Endu.
Beta 1.9-pre3Skrzynie są bardziej losowo rozłożone po twierdzy.
Dodano szklane filary, które wskazywały miejsce twierdzy.
Beta 1.9-pre4Usunięto szklane filary.
1.4.212w40aMożna generować twierdze na świecie super płaskim.
1.7.213w36aNaprawiono błąd generowania pochodni w twierdzy.
1.915w43aZwiększono ilość twierdz na świat z 3 do 128.
16w06aTwierdzy teraz generują się według zasady okręgów otaczających miejsce spawnu.
1.1116w39aDodano komendę /locate pozwalającą na zlokalizowanie twierdz.
1.1721w07aTwierdze mogą być teraz dodatkowo otoczone łupkiem.
1.1821w42aDodano płytę muzyczną "otherside", którą można znaleźć m.in. w skrzyniach w korytarzach twierdzy.

Ciekawostki[]

  • W niektórych blokach mogą się pojawiać Rybiki cukrowe, ponieważ przy portalu znajduje się ich spawner.
  • Portal składa się z dwunastu miejsc na Oko Endera, z czego niektóre mogą być od razu zapełnione; każdy blok Ramy portalu Endu ma szansę 10% na bycie zapełnionym.
  • Jest bardzo mała szansa (1/10^12, czyli 1 na bilion) na to, że portal wygeneruje się aktywny.
  • Kiedyś Oko Endera prowadziło do portalu, a nie tak jak teraz do specjalnych schodów będących wejściem do twierdzy.
  • Od snapshota 12w40a można ustawić generowanie twierdz na superpłaskim świecie. Jednak ustawienie ich na niskiej wysokości (np. 10) może skutkować pojawieniem się ich częściowo, lub całkowicie na powierzchni.
  • Aby ułatwić sobie eksplorację twierdzy - można zabudowywać wejścia do tuneli, w których nie znalazło się nic przydatnego (według uznania).
  • W snapshocie Beta 1.9-pre3 do wersji 1.0.0, kiedy jeszcze nie było oczów Endera, twierdze były wskazywane przez szklane filary, które sięgały do maksymalnej wysokości budowania.

Galeria[]

Advertisement