Minecraft Wiki Polska

Chcesz pomóc, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sprawdź listę artykułów do rozszerzenia lub zilustrowania czy potrzebnych zmian.

CZYTAJ WIĘCEJ

Minecraft Wiki Polska
Advertisement
Otuszek
Otuszek.gif
Punkty zdrowia

20 (Heart.svg × 10)

Zachowanie

Pasywny

Rozmiar hitboxa

Wysokość: 0,6
Szerokość: 0,6

Odradzanie

EnvCSS.png Posterunek złosadniczy
EnvCSS.png Leśny dwór

Użyteczne przedmioty

Blok dźwiękowy, szafa grająca, odłamek ametystu

Otuszek (ang. Allay, W Bedrock Allaj) - mob pasywny i przyjazny graczowi, dodany w wersji 1.19. Został on wybrany w losowaniu na MineCon Earth.

Zachowanie[]

Otuszek jest mobem pasywnym. Nie atakuje on ani gracza, ani innych mobów. Jego głównym zastosowaniem jest przenoszenie przedmiotów.

Zbieranie i przenoszenie przedmiotów[]

Klikając prawym przyciskiem myszy na otuszka, trzymając jakikolwiek blok lub przedmiot, zostanie on przekazany otuszkowi. Jeżeli otuszek wykryje w zasięgu 32 bloków taki sam przedmiot, po chwili podleci do niego i go podniesie. Jeżeli zbierze już wszystkie przedmioty tego typu, podleci do gracza i przekaże mu wszystkie, jakie miał, oprócz tego, który trzyma w dłoniach. Można też uczynić, aby otuszek wyrzucił przedmioty przy bloku dźwiękowym, wytwarzając z niego dźwięk.

Otuszek posiada własny ekwipunek, który ma jeden slot. Może w nim, nie licząc przedmiotu, który trzyma, pomieścić stack przedmiotów. W przypadku enderpereł, śnieżek, jajek i innych przedmiotów, stackujących się do 16, może ich jedynie tyle pomieścić. Jeżeli przedmiot się nie stackuje, tak jak totem nieśmiertelności czy siodło, pomieści on jedną sztukę tego przedmiotu.

Jeżeli otuszek posiada w swoim ekwipunku stack danego przedmiotu, od razu podleci do gracza, żeby przekazać mu to co ma, a następnie kontynuuje zbieranie.

Samoistna regeneracja[]

Otuszki są rzadkimi mobami oraz nie posiadają dużej ilości życia. Dlatego posiadają one wyjątkową umiejętność, jaką jest samoistna regeneracja. Po straceniu punktów życia, otuszek po chwili zacznie się leczyć samemu, zyskując Heart.svg/sek.

Oswajanie[]

Otuszeka nie da się oswoić jak np. wilka czy kota, ale da się sprawić, aby ten podążał za graczem. Działa to na podstawie tego, że otuszek zaczyna lubić gracza, wtedy zawsze podąża za graczem, który jest jego ulubiony. Gracz staje się ulubionym graczem otuszka, kiedy wręczy mu jakikolwiek przedmiot do ręki. Jeżeli gracz oddali się na odległość więcej niż 64 bloków od otuszka, ten przestanie za nim podążać.

Tańczenie[]

Kiedy przy otuszku zacznie grać szafa grająca, zacznie on tańczyć, co umożliwia jego zduplikowanie.

Odradzanie[]

Otuszki w leśnym dworze

Naturalne pojawianie[]

Naturalnie otuszki mogą pojawić się w dwóch miejscach:

Duplikacja[]

Podczas gdy otuszek tańczy przy grającej muzykę szafie grającej, można mu dać do ręki odłamek ametystu. Skonsumuje on odłamek oraz się zduplikuje, dzięki czemu powstanie kolejny otuszek. Aby ponownie zduplikować jednego otuszka, trzeba poczekać 5 minut.

Postępy[]

IkonaNazwaOpis w grzeWarunekWymaganie (jeśli inne)IDNagroda
Advancement-plain-raw.png
Ty druha we mnie maszOdbierz przedmioty dostarczone przez OtuszkaRolnictwominecraft:husbandry/allay_deliver_item_to_player
Advancement-plain-raw.png
Sto lat!Spraw by Otuszek upuścił ciasto na blok dźwiękowyTy druha we mnie maszminecraft:husbandry/allay_deliver_cake_to_note_block

Historia[]

Pełna wersja
1.1922w13aDodano otuszka.
Posiada on 10 (Heart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svg).
Pojawia się naturalnie w posterunkach złosadniczych oraz leśnych dworach.
Zasięg wykrywania przedmiotów wynosi 9 bloków.
22w15aTeraz otuszek leczy się 2 (Heart.svg) na sekundę.
22w16aZwiększono życia do 20 (Heart.svg × 10).
Zmniejszono opóźnienie w rzucaniu przedmiotu z 5 do 3 sekund.
Zwiększono zasięg wykrywania przedmiotów z 9 do 32 bloków.
Upuszcza trzymany przedmiot po śmierci.
22w17aZagranie na bloku dźwiękowym w pobliżu otuszka wywołuje teraz wibrację.
Można oddzielić otuszka od bloku dźwiękowego za pomocą wełny.
Zmieniono parę dźwięków.
22w18aOtuszek podąża teraz bezpośrednio za ulubionym graczem.
Przestaje podążać, jeżeli gracz oddali się na odległość 64 bloków.
1.19.122w14aTańczy przy grającej muzykę szafie grającej.
Można duplikować tańczące otuszki za pomocą odłamków ametystu. Można wykonywać takie akcje na jednym otuszku co 2,5 minuty.
1.19.1-pre1Wydłużono czas oczekiwania na rozmnożenie otuszka do 5 minut.

Ciekawostki[]

  • Otuszek jest przeciwieństwem dręczyciela. Same ich nazwy sugerują ich rozbieżność.