Minecraft Wiki Polska

CZYTAJ WIĘCEJ

Minecraft Wiki Polska
Advertisement
Minecraft Wiki Polska
Opuszczona kopalnia
Opuszczona kopalnia podgląd.pngOpuszczona kopalnia Mesa.png
Biom

Wszędzie pod ziemią

Stworzony z

Zwykła:

Na badlandach:

W obu wariantach:

Moby

EntityCSS.png Pająk jaskiniowy

Od wersji

Beta 1.8pre-1

Opuszczona kopalnia (ang. Mineshaft) – duża struktura generująca się pod ziemią w świecie gry.

Występowanie[]

Opuszczone kopalnie generują się tylko, gdy opcja Generuj struktury pozostała włączona podczas tworzenia nowego świata.

Opuszczone kopalnie generują się w każdym biomie w świecie gry. Struktury te mogą generować się w bliskiej odległości od siebie i krzyżować się, tworząc rozległe kompleksy. Mogą również przecinać się z jaskiniami i wąwozami oraz czasami z innymi strukturami generującymi się pod ziemią, jak twierdze i lochy. Jedna kopalnia może posiadać kilka pięter. Najczęściej Opuszczone Kopalnie generują się na badlandach.

Opuszczone kopalnie generujące się na badlandach różnią się od kopalń na innych biomach: generują się one znacznie wyżej (często na powierzchni), a dębowe deski i płoty są w nich zastąpione ich ciemnodębowymi wariantami. Dodatkowo można w nich znaleźć rudy złota w dużo większych ilościach, niż na innych biomach.

Opuszczone kopalnie można zlokalizować za pomocą polecenia /locate mineshaft.

Budowa[]

Opuszczone kopalnie składają się z:

  • dużych pomieszczeń o wymiarach 10×10 bloków, których podłoga wykonana jest z ziemi, a sufit lekko łukowaty. Wychodzą z nich maksymalnie cztery korytarze.
  • korytarzy o wymiarach 3×3 bloki, które posiadają występujące w regularnych odstępach podpory sufitu wykonane z desek, na których czasami znajduje się pochodnia, i kolumny z płotów. Można w nich znaleźć tory oraz wagoniki ze skrzyniami zawierające "pozostałości" po górnikach.
  • spawnerów pająków jaskiniowych, czyli odcinków korytarzy wypełnionych dużą ilością pajęczyn, w których ukryte są spawnery pająków jaskiniowych.
  • skrzyżowań o wymiarach 5×5 bloków, zbudowanych z podpór wykonanych z desek. Czasami prowadzą na górne lub dolne piętra kopalni.
  • schodów, czyli odcinków korytarzy biegnących w górę albo w dół.

Opuszczone kopalnie obfitują w różnego rodzaju rudy. Pospolitym widokiem jest również woda lub lawa wypływająca ze ścian ich korytarzy.

Korytarz kopalni wygenerowany w pustym miejscu, np. w wąwozie, posiada podłogę stworzoną z desek, tworząc most.

Zawartość skrzyń[]

Przykładowy łup wagoniku ze skrzynią.

Przedmiot Ilość
w stacku
Szansa
BlockCSS new.png Tory 4 - 8 78,4%
BlockCSS new.png Pochodnia 1 - 16 65,7%
ItemCSS.png Chleb 1 - 3 44,3%
ItemCSS.png Znacznik 1 42,3%
ItemCSS.png Węgiel 3 - 8 31,6%
ItemCSS.png Nasiona buraka 2 - 4 31,6%
ItemCSS.png Nasiona arbuza 2 - 4 31,6%
ItemCSS.png Nasiona dyni 2 - 4 31,6%
ItemCSS.png Sztabka żelaza 1 - 5 31,6%
ItemCSS.png Złote jabłko 1 28,2%
ItemCSS.png Zaklęte złote jabłko 1 1,4%
BlockCSS new.png Tory aktywujące 1 - 4 27,1%
BlockCSS new.png Tory z czujnikiem 1 - 4 27,1%
BlockCSS new.png Zasilane tory 1 - 4 27,1%
ItemCSS.png Lazuryt 4 - 9 16,9%
ItemCSS.png Redstone 4 - 9 16,9%
ItemCSS.png Sztabka złota 1 - 3 16,9%
ItemCSS.png Zaklęta książka 1 14,1%
ItemCSS.png Diament 1 - 2 10,4%
ItemCSS.png Żelazny kilof 1 7,0%

Ciekawostki[]

  • Bardzo częstym widokiem w opuszczonych kopalniach jest wypływająca ze ścian woda lub lawa.
  • Kopalnie często przecinają się z wąwozami tektonicznymi, przez co droga przez korytarz kończy się lub generują się mosty z desek, które przechodzą na drugą stronę wąwozu.
  • Zdarza się, że kopalnie łączą się z lochami i twierdzami, tworząc ogromne podziemne kompleksy.
  • Filary to idealne miejsca na zasadzki wrogich mobów tj. creeperów i szkieletów.
  • Czasami niektóre korytarze generują się na poziomie skały macierzystej.
  • W trybie super płaskim kopalnia może wygenerować się nad powierzchnią ziemi (po usunięciu części warstw).
  • Kopalnie na badlandach są bardzo dobrym źródłem złota.
  • Na badlandach kopalnie mogą generować się na powierzchni - często owocuje to anomaliami takimi jak tory na ziemi czy lewitujące spawnery pająków jaskiniowych.
  • Jeżeli grasz na starych światach, może zdarzyć się, że nowy generator map będzie generował kopalnie pod wodą, tworząc wypełnione zapasem powietrza korytarze i komory. Niestety woda zniszczy znajdujące się w niej tory oraz skrzynie z łupem.

Historia[]

Beta
1.81.8pre-1Dodano opuszczone kopalnie.
1.8pre-2 ;)Korytarze opuszczonych kopalni są mniej gęste i mniej rozległe, niż wcześniej[2].
Zamiast tego, opuszczone kopalnie generują się 2,5 raza częściej[1].
1.8.1Filary w korytarzach zbudowane są z dębowych płotów, zamiast z dębowych desek.
Pełna wersja
1.2.112w05aDodano drewniane mosty generujące się nad korytarzami znajdującymi się w pustej przestrzeni.
1.4.612w50aW skrzyniach można znaleźć zaklęte książki.
1.513w02aZamiast skrzyń, w kopalniach generują się wagoniki ze skrzyniami.
1.915w44aOd teraz w skrzyniach można znaleźć pochodnie, nasiona buraka, zaklęte i normalne złote jabłka oraz tory aktywacyjne, z czujnikiem i zasilane.
Usunięto możliwość znalezienia w skrzyniach siodła oraz zbroi dla konia.
Zmniejszono szansę na znalezienie w skrzyniach sztabek żelaza i złota, nasion arbuza i dyni, diamentów, lazurytu, redstone'a oraz chleba.
Zwiększono szansę na znalezienie w skrzyniach żelaznych kilofów oraz znacznie zwiększono szansę na znalezienie torów i zaklętych książek.
1.1016w20aDodano wariant opuszczonej kopalni generujący się na badlandach. Generują się one znacznie wyżej, niż kopalnie na innych biomach.
Podpory sufitu wykonane są w nich z ciemnodębowego drewna, a filary - z ciemnodębowych płotków.
Opuszczone kopalnie nie generują się już w powietrzu po usunięciu części warstw na super płaskim świecie.
Pocket Edition Alpha
0.9.0build 1Dodano opuszczone kopalnie.
Z powodu braku efektów mikstur w grze, w kopalniach, zamiast pająków jaskiniowych, można spotkać zwykłe pająki.
0.10.09 września 2014Tommaso Checchi opublikował w serwisie Twitter zdjęcie przedstawiające kopalnię wygenerowaną na badlandach.
build 1Dodano wariant opuszczonej kopalni generujący się na badlandach.
0.11.0build 12W kopalniach można spotkać pająki jaskiniowe.
0.14.0build 1Zamiast skrzyń, w kopalniach pojawiają się wagoniki ze skrzyniami.
0.15.0build 1W skrzyniach można znaleźć znaczniki.
Bedrock Edition
1.2.0?Opuszczone kopalnie generują się znacznie częściej.
1.11.0beta 1.11.0.1Opuszczone kopalnie nie generują się już w dużych skupiskach.
Console Edition
TU5CU11.0Patch 1Dodano opuszczone kopalnie.
TU12Dodano drewniane mosty generujące się nad korytarzami znajdującymi się w pustej przestrzeni.
TU43CU331.36Patch 13Dodano wariant opuszczonej kopalni generujący się na badlandach.

Galeria[]

Przypisy

Advertisement