Minecraft Wiki Polska

Chcesz pomóc, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sprawdź listę artykułów do rozszerzenia lub zilustrowania czy potrzebnych zmian.

CZYTAJ WIĘCEJ

Minecraft Wiki Polska
Advertisement
Minecraft Wiki Polska
Grid Kompas.png
Ten artykuł dotyczy moba. Zobacz też inne znaczenia tego pojęcia.
Lis
Lis.pngSiedzący lis.pngŚpiący lis.png
Mały lis.pngMały siedzący lis.pngMały śpiący lis.png
Śnieżny lis.pngSiedzący śnieżny lis.pngŚpiący śnieżny lis.png
Mały śnieżny lis.pngMały siedzący śnieżny lis.pngMały śpiący śnieżny lis.png

Punkty zdrowia

10 (Heart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svg) (Java Edition)
20 (Heart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svg) (Bedrock Edition)

Zachowanie

Pasywne

Siła ataku

Łatwy i normalny: 2 (Heart.svg)
Trudny: 3 (Heart.svgHalf Heart.svg)

Rozmiar hitboxa

Wysokość: 0,6 bloku
Szerokość: 0,7 bloku

Odradzanie

BiomeCSS.pngTajga
BiomeCSS.pngTajga wielkich drzew
BiomeCSS.pngŚnieżna tajga

Użyteczne przedmioty

ItemCSS.png Świecące jagody
ItemCSS.png Smycz
ItemCSS.png Słodkie jagody

Lis (ang. Fox) – pasywny, nocny mob odradzający się na tajdze.

Występowanie[]

Lisy odradzają się w biomach tajgi, mega tajgi i śnieżnej tajgi - zaś rzadko obok tajgowych wiosek. Zależnie od biomu, w którym się odrodzili ich sierść jest inna. Występują dwa warianty lisów - śnieżny i normalny. Normalne mają pomarańczową, a śnieżne biało-szarawą sierść. Pojawiają się w grupach od jednego do czterech, zazwyczaj w porze nocnej. Istnieje 8,5% szansy na to, że naturalnie odrodzony lis będzie trzymał w swojej łapie rzeczy w tabeli poniżej. Lis może trzymać dowolną rzecz którą gracz mu rzuci. Istnieje 16 szans na to, że lis odrodzi się jako dziecko.

Lista przedmiotów[]

Przedmiot Szansa
Java Edition Bedrock Edition
ItemCSS.png Skóra 20%
ItemCSS.png Pióro 20% 15%
ItemCSS.png Jajko 15% 20%
ItemCSS.png Zboże 20%
ItemCSS.png Królicza łapka 10%
ItemCSS.png Królicza skóra 10%
ItemCSS.png Szmaragd 5%

Lis polarny[]

Lis polarny – rodzaj lisa, który odradza się na Śnieżnej Tajdze. Prawie wszystkie jego zachowania są takie same jak rudego lisa. Jedyną różnica jest poszukiwanie jedzenia. Polarne lisy wolą polować na ryby, zaś rude lisy wolą polować na zwierzęta lądowe.

Zachowanie[]

Ogólne[]

Lisy śpią w dzień w miejscach o natężeniu światła słonecznego mniejszych niż 15. Są aktywne w nocy i podczas burzy. Kiedy gracz w trybie przetrwania lub wilk się do nich zbliży, zaczną od nich uciekać. Sytuacja wygląda inaczej gdy gracz jest w trybie kreatywnym, kiedy gracz zbliży się do lisa, on będzie spokojny, zachowując się jakby gracza tam nie było (zaśnie). Aktualnie są najszybszymi bytami lądowymi w grze. Nie otrzymują obrażeń ani nie spowalniają podczas przechodzenia przez krzak słodkich jagód. Potrafią skoczyć w warstwę śniegu i na chwilę w nim utknąć, po czym się wydostać.

Atakowanie[]

Lisy mogą atakować kurczaki, dorsze, łososie, króliki i małe żółwie (niszczą również ich jaja i tylko na lądzie). Lisy mogą również atakować moby, które atakują gracza, któremu ufają. Lisy potrafią także pływać i polować w wodzie na ryby. Lisy skaczą na wysokość od 2 do 5 bloków, kiedy napotkają przeszkodę w postaci płotu lub murka, przeskoczą takie obiekty w celu zaatakowania mobów. Wilki oraz niedźwiedzie polarne są agresywnie nastawione do lisów. Wykrywają je w odległości do 18 (lub 16 w Bedrock) kratek, a następnie atakują.

Lis atakujący kurczaka poprzez skok

Pomarańczowe lisy wolą atakować zwierzęta na lądzie typu: kurczaki, króliki i małe żółwie, zaś polarne wolą atakować ryby.

Lis, który wskakuje w warstwę śniegu, zostaje na chwilę zablokowany, pozostaje zakryty, emitując cząsteczki i wkrótce potem wraca do normy.

Lisy pływają, aby zaatakować ryby w wodzie w poszukiwaniu pokarmu. Małe lisy podążające za dorosłymi do wody nie umieją pływać i ostatecznie utoną.

Lisy próbują biec w kierunku najbliższego atakowanego moba, nawet jeśli są przyczepione do smyczy.

Lisy ufające graczu atakują moby, które go zaatakuje, ale nadal uciekają przed wilkami i niedźwiedziami polarnymi.

Lisy atakując fantomy, nie skaczą, aby zaatakować.

Interakcja z wioskami[]

W nocy lisy czasami chodzą do wiosek. Tam można zobaczyć, jak próbują zaatakować kurczaki należące do osadników, przez co słychać skrzeczenie. Śnieżne lisy chodzą do śnieżnych wiosek, a lisy pomarończowe do innych wiosek.

Karmienie[]

Gracz może karmić lisy słodkimi jagodami i mięsem. Potrafią zjeść dojrzałe słodkie jagody z krzaków, gdy te znajdują się w promieniu 16 kratek od nich. Po zjedzeniu surowego kurczaka tak jak u gracza może się pojawić efekt głodu. Lisy potrafią również zjeść oko pająka co powoduje u nich efekty trucizny. Mogą również zjeść ziemniaka.

Piszczenie[]

Lisy czasami wydają głośne piski w nocy.

Siedzenie[]

Lis czasami siada w ciągu dnia, jeśli lis nie może znaleźć zacienionego miejsca do spania. Lis siedzi tylko przez krótki czas, po czym wstaje z powrotem. Lisy siadają, nawet gdy są przyczepione do smyczy lub są w łodce. Lisy, które nie zostały wyhodowane przez gracza, zawsze siedzą w Netherze, nawet gdy są przyczepione do smyczy.

Spanie[]

W ciągu dnia, jeśli nie ma burzy, lisy próbują znaleźć miejsce o poziomie światła 14 lub mniej i śpią. Blokowanie światła nie ma na to wpływu. Podczas snu powoli porusza głową w górę i w dół. Lis budzi się, gdy zbliża się do niego gracz lub mob. Lisy nie uciekają, jeśli gracz podejdzie podczas skradania się chyba, że gracz znajdzie się na bloku sąsiednim lisowi.

Strach[]

Dzikie wilki są agresywne w stosunku do lisów, gdy znajdują się w odległości 18‌ [Java Edition] lub16‌ [Bedrock Edition] bloków. Dorosłe i młode [tylko Java Edition] niedźwiedzie polarne również podkradają się do lisów, aby je zaatakować (młode oraz dorosłe w Bedreck Edition maksymalne w zasięgu 16 bloków).

Trzymanie przedmiotów[]

Ich specjalną odmiennością jest podnoszenie leżących blisko nich przedmiotów. Kiedy je podniosą, trzymają je w pysku. Mogą podnosić prawie wszystkie przedmioty w grze. Aby upuściły przedmiot trzymany w pyszczku należy wyrzucić im po sztuce dowolnego jedzenia z wyjątkiem ciasta. Lisy zjadają upuszczone jedzenie po chwili i są wrażliwe na efekty, które mogą być przez nie wywołane. Jeśli lis trzyma w pyszczku totem nieśmiertelności i otrzyma śmiertelne obrażenia, totem zostaje zużyty, a lis otrzymuje chroniący go przed śmiercią efekt na takich samych zasadach jak w przypadku gracza. Lis ma 8,5% (w Java Edition) lub 100% (w Bedrock Edition) szans na upuszczenie trzymanego przedmiotu wygenerowanego naturalnie.

Rozmnażanie[]

Dwa dorosłe lisy nakarmione słodkimi jagodami lub świecącymi jagodami rozmnażają się, w wyniku czego rodzi się młody lis. Narodzony lis ufa graczowi. Jeśli rozmnożymy lisa zwykłego z polarnym jest 50% szans na to, że lis będzie polarny.

Oswajanie (ufanie)[]

Lisów nie można oswoić dając im jagody. Jedynym sposobem na "oswojenie" lisa jest ufanie lisa graczowi. Aby lis ufał graczowi trzeba rozmnożyć lisy. Nowy lis będzie ufał graczowi.

Ufający lis nie będzie chodził za graczem, ale nie będzie od niego uciekał chyba, że będzie chodził za rodzicami, którzy nie ufają graczowi lub przestraszy się wilka albo niedźwiedzia polarnego.

Wartości danych[]

Java Edition
Nazwa Słowne ID Tagi stworzenia Klucz nazwy
Lis fox powder_snow_walkable_mobs‌ entity.minecraft.fox
Bedrock Edition
Nazwa Słowne ID Numeryczne ID Klucz nazwy
Lis fox

121

entity.minecraft.fox

Postępy[]

Rolnictwo
Ikona Nazwa Opis w grze Warunek Wymaganie (jeżeli inne) Nawiązanie ID Nagroda
Advancement-plain-raw.png
Papużki i nietoperki Rozmnóż parę zwierząt Najlepsi przyjaciele na zawsze Rozmnóż jedną parę z tych 19 zwierząt. Inne zwierzęta nie są brane pod uwagę. Nawiązanie do ptaszków i pszczółek, na przykładzie tych zwierząt rodzice często tłumaczyli małoletnim osobom skąd się biorą dzieci. W dzisiejszych czasach stało się to żartobliwym powiedzeniem. minecraft:husbandry/breed_an_animal
Advancement-fancy-raw.png
Zakochana para Rozmnóż wszystkie zwierzęta! Papużki i nietoperki Rozmnóż każdą parę z tych 15 zwierząt. Inne zwierzęta nie są brane pod uwagę. Nawiązanie do popularnej wśród dzieci frazy: „Zakochana para, Jacek i Barbara”. minecraft:husbandry/breed_all_animals EntityCSS.png 100 kul doświadczenia

Ciekawostki[]

  • Gdy lis trzyma w pysku zaklętą broń, zaklęcie będzie działało np. lis trzymający miecz z zaklęciem ognia będzie podpalał atakowane moby.
  • Wydaje się, że lis trzyma przedmioty w pysku, ale z technicznego punktu widzenia trzyma je w głównej ręce.
  • Lis w pysku może trzymać: pióro, szmaragd, diament, jagody, zboże, jajko, skórę lub upuszczony przez moba lub gracza przedmiot.

Historia[]

26 września 2018Zapowiedziano głosowanie na biom, w którym mają się spawnować lisy na MineCon Earth.
29 września 2018Na MineCon Earth 2018 zapowiedziano lisy.
29 września 2018Tajga wygrała głosowanie, lisy zostaną więc dodane w wersji 1.14.
Pełna wersja
1.1419w07aDodano lisy.
19w08aNa lisy nie można już zakładać zbroi dozownikiem.
Pływające lisy od teraz nie utoną.
Znacznik listy, który jest używany dla zaufanych graczy dla lisów, został przemianowany z UUID na TrustedUUID, przez co gracze z poprzedniego snapshota przestali być dla lisów zaufani.
Po zabiciu lisa wypada przedmiot, który trzymał w pysku (|grabież na to nie działa).
19w09aPo zjedzeniu pokarmów, które po zjedzeniu dają efekty (np. surowy kurczak, złote jabłko) przez lisy dostaną je.
Lisy atakują ryby tropikalne i rozdymki.
19w12aPostęp Zakochana para, wymaga teraz rozmnożenie lisów.
19w14aModel Fox nie jest już po stronie cienia .
Pre-Release 2Model małego lisa nie znajduje się już po stronie cienia .
Lisy mogą teraz ruszać głową.
Głowa małego lisa nie jest już poza środkiem
Pre-Release 3Lisy nie utkną już po skoku.
Lisy nie ruszają się podczas snu.
Pre-Release 4Obniżono ilość zdrowia z 20 do 10 dla lisów.
1.15Pre-Release 2Lisy pojawiają się teraz we wszystkich wariantach tajgi.
1.1620w21aDźwięki używane przez lisy podczas teleportacji od zjedzenia owocu refrenu są teraz odrębne od dźwięków używanych w przypadku graczy.
Nadchodzące zmiany
1.1721w05aLisy mogą zjeść teraz świecące jagody.
Lisy nie zapadają się podczas chodzenia po sypkim śniegu.
Bedrock Edition
1.13.0beta 1.13.0.1Dodano lisy.
1.16.220beta 1.16.220.52Lisy mogą zjeść teraz świecące jagody.
Nadchodzące Bedrock Edition
1.17.0beta 1.17.0.50Lisy nie zapadają się podczas chodzenia po sypkim śniegu.