Minecraft Wiki Polska

CZYTAJ WIĘCEJ

Minecraft Wiki Polska
Advertisement
Minecraft Wiki Polska
Cobblestone-Classic.png
Artykuł „Drzewo” ma zdeaktualizowane zdjęcia.
Możesz pomóc aktualizując pliki.
Drzewo
Drzewo.pngŚwierkowe drzewo.pngBrzozowe drzewo.pngDżunglowe drzewo.pngAkacjowe drzewo.pngCiemno dębowe drzewo.png
Biom

Las, tajga, dżungla, czasem równiny/tundra

Stworzony z

Drewno, liście

Od wersji

Classic 0.0.14a

Grid Kompas.png
Ten artykuł dotyczy zwykłego drzewa. Zobacz też inne znaczenia tego pojęcia.

Drzewo jest strukturą bloków drewna oraz liści. Drzewa są generowane wraz z chunkami mapy, lecz tworzą się również, gdy postawiona przez gracza sadzonka wyrośnie. Możliwe jest przyspieszenie wzrostu sadzonek poprzez użycie na nich mączki kostnej. Można je znaleźć na prawie wszystkich biomach. W większej ilości generują się w biomach leśnych. Dostępnych jest 6 różnych rodzai drzew - dęby, świerki, brzozy, drzewa tropikalne, akacje oraz ciemne dęby. Drzewo pierwszy raz pojawiło się w trybie Classic.

Budowa[]

Naturalna wysokość drzew jest bardzo zróżnicowana, od minimum 5 bloków (4 bloki drewna i 1 blok liści) do 30 (w przypadku drzew dżunglowych). W biomie dżungli, jak i bagiennym, z liści drzew zwisają pnącza.

Rozwój i charakterystyka[]

Drzewa są uprawiane z sadzonek, które mają 5% szans na wypadnięcie z bloków liści, gdy są niszczone lub znikają. Od wersji 1.2 Sadzonki występują w czterech odmianach: dąb, brzoza, świerk i tropikalne, a w wersji 1.7 zostały dodane akacjowe oraz z ciemnego dębu. Drzewko musi być posadzone na ziemi lub bloku trawy i musi mieć światło o poziomie co najmniej 8. Wszystkie drzewa w promieniu gracza rosną w przypadkowych odstępach czasu. Drzewa zazwyczaj rosną aż 30 minut. Kiedy drzewo próbuje rosnąć, to najpierw sprawdza, czy ma wystarczająco dużo światła, a następnie wybiera typ (rozmiar) drzewa. Na końcu sprawdza czy jest miejsce na wyrost. Wszystkie drzewa będą rosły normalnie w Netherze i Kresie, choć muszą być posadzone na ziemi transportowanej z normalnego świata.

Strategie hodowli[]

Drzewa mogą rosnąć praktycznie wszędzie, o ile jest tam ziemia i światło. Są odnawialnym źródłem materiału budowlanego, jabłek (dęby), węgla drzewnego i sadzonek. Mogą zastąpić dzięki temu zwykły węgiel, a ponadto zapewnić stały rozwój. Najlepiej uprawiać je na otwartych, osłonecznionych przestrzeniach.

  • Na otwartych polach dobrze się sadzi dęby i świerki. Umieszczamy na ziemi sadzonki w odstępach ok. 3-4 bloków i stawiamy w pobliżu i między nimi pochodnie.
  • Można użyć mączki kostnej do przyśpieszenia procesu wzrostu.
  • Brzozy najlepiej sadzić w mniejszych odstępach, bo nie rozrastają się na boki.
  • Drzewa dżunglowe wymagają więcej przestrzeni i można od razu posadzić cztery sadzonki dżunglowe w kwadracie - wtedy stworzą ogromne drzewo. Wystarczy nawozić jedną z nich, aby całe wyrosło.
  • W wypadku hodowli niższych drzew przydaje się "stelaż", który pozwala szybko wskakiwać na ich szczyty.

W rzeczywistości drzewa to jedno z najwygodniejszych źródeł paliwa i jedzenia w Netherze. Rosną szybciej niż uprawy, które potrzebują wody. Są jednak łatwopalne i trzeba na nie uważać.

Ścinanie drzew[]

Od dołu[]

Podstawową techniką ścinania drzew jest wyrąbywanie pnia od dołu, a gdy nie sięgamy wyżej podskakujemy i ustawiamy pod sobą np. ziemię. Liści nie usuwamy, czekamy aż same zwiędną - jest wtedy większa szansa na wyrzucenie sadzonki i jabłek (szansa wypadnięcia jabłka wynosi 0,5%).

Od góry[]

Druga technika wygląda podobnie, jednak zaczynamy od korony drzewa, znajdując się na środku usuwamy bloki pod sobą, a po zwiędnięciu liści wracamy po sadzonki. Ta metoda jednak wymaga budowy jakiegoś rusztowania, jedno- lub wielorazowego użytku; nie dotyczy to ogromnych drzew dżunglowych, gdyż można użyć pnączy, żeby wspiąć się na szczyt, jeśli obrastają wystarczająco, żeby dało się wejść.

Wycinanie ogromnych drzew dżunglowych.

Schodki[]

Sposób ten dotyczy jedynie ogromnych drzew dżunglowych i świerkowych. Z pnia tworzymy coś w rodzaju schodów, a po dotarciu na szczyt usuwamy je od góry. Podczas drogi powrotnej należy także ścinać bloki drewna z wszelkich rozgałęzień (w przypadku drzew tropikalnych trudno usunąć je po usunięciu pnia). Trzeba także uważać by nie spaść i dbać o pełny poziom zdrowia - nawet po upadku z korony co prawda z połową serduszka, ale można przeżyć.

Wypalanie korony[]

Dęby mają irytującą skłonność do rozrastania się i często ścinanie ich może być na tyle nieopłacalne, że lepiej je usunąć i posadzić nowe. Gdy drzewo nie jest w pobliżu innych drzew ani łatwopalnych bloków (ogień bardzo szybko może przeskoczyć na inne pobliskie drzewa czy też drewniane elementy budowli), można wyciąć pień i podpalić resztę krzesiwem. Ogień strawi pozostałość starego drzewa i umożliwi posadzenie nowego. Trzeba pamiętać by nie znajdować się w pobliżu ognia.

Rodzaje drzew[]

Naturalnie na świecie występuje 6 rodzajów drzew:

Dęby[]

Są to najpospolitsze drzewa w grze, o pniu w standardowo-brązowym kolorze. Są dosyć zwyczajne, jednak mają one jedną "unikalną" cechę, mianowicie - podczas gdy inne rodzaje drzew mogą rosnąć tylko przez liście swojego rodzaju, dęby mogą rosnąć pośród każdego rodzaju. Dęby mają mniejsze zapotrzebowanie na miejsce, Wyróżniamy kilka rodzajów dębu:

  • Małe dęby, najczęściej spotykane. Wysokość pnia może osiągać od czterech do sześciu bloków. Mogą rosnąć w dziurze maksymalnie o 1 kratce głębokości. Z ich drewna można stworzyć standardowe deski.
  • Duże dęby są już rzadsze, ale większe, a także mają większe wymagania, aby wyrosnąć. Charakteryzują się dużą koroną i odchodzącymi od niej "gałęziami". Potrzebują od czterech do nawet czternastu bloków wolnej przestrzeni nad sadzonką.
  • Szansa na urośnięcie "kolosa" wynosi 10%, jest to duży dąb z wieloma blokami liści podtrzymywanymi przez pojedyncze bloki drzewa.
    Istnieje jednak sposób, aby bardzo zwiększyć szansę na urośnięcie giganta:
  • Kopiemy dziurę o głębokości jednego klocka, w którą następnie wkładamy sadzonkę dębu.
  • Następnie kładziemy cztery dowolne półpłytki na około tak, aby sadzonka była obudowana z każdej strony.
  • Następnie możemy albo poczekać, aż urośnie duży dąb, albo użyć mączki kostnej. Jednak sadzonka potrzebuje różną ilość (może być to jedna, a może być i 50) mączki do wyrośnięcia.
  • Na bagnach najczęstsze są dęby o szerszej koronie i porastających je pnączach. Są one tylko generowane, każda próba posadzenia zakończy się porażką.
  • W dżungli przeważnie występują niewielkie, krzaczaste drzewa posiadające liście i drewno dębu. Najczęściej posiadają tylko jeden blok drewna.

Zalety:

  • Rosną szybko, ich sadzonki są łatwe do zdobycia.
  • Upuszczają jabłka.
  • Są niskie i zazwyczaj łatwo je ściąć.

Wady:

  • Jeśli są zbyt wyrośnięte, ciężko się je ścina.

Typowy dąb na bagnach.

Brzozy[]

Brzozy to drzewa często spotykane w lasach, niewyróżniające się kształtem - jedyną różnicą jest wysokość pnia, która może sięgać od 5 do 7 bloków. Liście mają bardziej szary kolor, jednak najbardziej je odróżnia ich białe drewno z czarnymi "paskami". Nie można zasadzić, ani napotkać dużej brzozy, jak w przypadku dębu. Drzewa te mogą rosnąć szybciej od normalnych, czasami wzrost może trwać nawet minutę (sprawdzone w SSP i SMP). Z drewna brzozy można zrobić deski o jasnej, niemal białej barwie, a z nich półbloki oraz wszystko co z innych rodzajów drewna. Jest tylko jeden rodzaj brzozy: prosty pień, który nigdy nie ma gałęzi, rośnie na wysokość minimum 5 bloków do kilkunastu w lesie brzozowym. Brzozy zawsze posiadają przynajmniej 2 bloki nad ziemią. Najmniejsza brzoza wymaga 5x6 (średnica x wysokość) bloków wolnego miejsca, a najwyższa wymaga 5x8 wolnego miejsca.

Zalety:

  • Łatwo się je ścina, są przewidywalne.

Wady:

  • Ich hodowla nie jest zbyt wydajna.

Posadzona brzoza, najwyższa z możliwych.

Świerki[]

Drzewa o wymaganiach podobnych do brzóz, ale o znacznie innym wyglądzie. Drewno posiada swoją domyślną, ale ciemniejszą teksturę. Mogą być znalezione tylko w biomach tajgi, tundry oraz w lesie sekwojowym. Pomimo swojego wyglądu, igły świerków są uznawane w kodzie gry jako odmiana liści, również ciemniejszych, też o dużo ciemniejszej barwie. Istnieją cztery różne formy tych drzew:

  • Krótki wariant o wysokości podobnej do drzewa dębu.
  • Wysoki, chudy wariant z liśćmi na samej górze.
  • "Wysoki świerk" wariant, z ograniczeniem wysokości do 17, a nie jak zwykle 14.
  • Olbrzymie świerki, czyli sekwoje, o grubych pniach (2x2), osiągające bardzo duże wysokości

Zalety:

  • Dają dużo drewna.
  • Rosną pojedynczym pniem, nie zajmują wiele miejsca.

Wady:

  • Występują tylko w tajdze i w lesie sekwojowym.
  • Ich ścinanie może zająć dużo czasu z powodu wysokości.

Świerki w biomie tajgi.

Drzewa tropikalne[]

Drzewa tropikalne są ekskluzywne dla biomu dżungli. Wyróżniamy ich dwa rodzaje - zwykłe i olbrzymie. Zwykłe przypominają małe dęby, ale są o wiele wyższe i porastają je pnącza. Olbrzymie drzewa mogą osiągnąć nawet 30 kratek wysokości, oraz są jednymi z trzech drzew o pniu grubym na dwa bloki. Aby zasadzić wielkie drzewo należy posadzić cztery sadzonki w kwadracie 2x2. Liście mają własną teksturę, jednak drewno jest bardzo podobne do zwykłego, ma obróconą teksturę i jest w pełniejszym kolorze.

Zalety:

  • Są ogromne, dają dużo drewna (najlepszy wybór, jeśli potrzebujemy węgla drzewnego).
  • Można na nich znaleźć liany.
  • Można na nich znaleźć i posadzić kakao.
  • Można zbudować z ich pomocą wysoko położone budowle.
  • Szybki sposób na zdobycie dużej liczby szmaragdów.

Wady:

  • Występują tylko w dżungli.
  • Wymagają dużo miejsca.
  • Ich ścinanie jest trudne i czasochłonne.
  • Uzyskuje się z nich stosunkowo mało sadzonek.

Wszystkie rodzaje drzew w dżungli.

Akacje[]

Gatunek drzewa, który został dodany w wersji 1.7. Występuje na obszarze sawanny. Jego drewno może być naturalnie wykrzywione, przez co czasem tworzy coś w rodzaju schodków, tyle że z samego drewna. Ma bardzo rozłożone liście, czasem zdaje się, że ma ich mniej niż zwykłe dęby, lecz jest to nieprawda.

Zalety:

  • Dzięki ich niskiemu wzrostowi bardzo łatwo się je ścina.
  • Bardzo duża ilość sadzonek.

Wady:

  • Występuje tylko w sawannie.
  • Bardzo mała ilość drewna.

Akacje na obszarze sawanny.

Ciemne dęby[]

Tak samo jak w wypadku akacji gatunek ten został dodany w aktualizacji 1.7. Występują w puszczy. Drzewo jest stosunkowo do wielkości pnia niskie, ale posiada aż 3 warstwy liści dzięki czemu zasłania większość światła czyniąc biom, na którym rosną, bardzo ciemny. Dolna część drzewa zazwyczaj jest wielkości 2x2, z górnej zaś najczęściej - tak jak w przypadku drzewa tropikalnego - wychodzi parę rozgałęzień, które nadają drzewu unikalny kształt. W przeciwności do drzew tropikalnych ciemne drzewo nie urośnie z jednej sadzonki, muszą być 4 ułożone w kwadracie.

Zalety:

  • Są dosyć duże dzięki czemu uzyskuje się dużą ilość drewna.
  • Wypada wystarczająca ilość sadzonek.

Wady:

  • Posiadają rozgałęzienia które utrudniają ścinanie całego drzewa.
  • Występują tylko w puszczy.

Ciemne drzewa w ich naturalnym biomie.

Zastosowanie[]

Zbieranie drzewa jest pierwszym krokiem dla każdego gracza w Survivalu. Drewniane bloki można zbierać bez użycia narzędzi, jednak siekiera bardzo przyspiesza zbiory. Drzewa można przerobić na deski, a te są podstawą większości receptur. Za zebranie bloku drewna w starszych wersjach uzyskiwało się osiągnięcie Zbieranie drewna.

Historia[]

Classic
Pre 0.0.0aDodano deski i sadzonki drzew, jednak bez występujących naturalnie drzew.
0.0.14aDodano drzewa, były one dostępne jako dęby z jednokolorowymi liśćmi.
0.0.15aWraz z teksturą liści zmieniono kształt drzew na ten, jaki znamy do dziś.
Infdev
13 kwietnia 2010Wprowadzono większe drzewa na podstawie skryptu moda Paula Spoonera.
7 czerwca 2010Przywrócono stare drzewa.
Alpha
???Dodano wzrost drzew.
1.0.6Dodano ponownie duże drzewa, pozostawiając również normalne.
1.2.0Wprowadzono biomy, przez co drzewa zyskały ciemniejsze kolory, w zależności od biomu.
Beta
1.2Dodano sosny i brzozy.
1.5Sadzonki sosny i brzozy zostały udostępnione. Sadzonki dębu przed Beta 1.5 nie łączą się z sadzonkami po Beta 1.5.
1.8Do bagien dodano drzewa nowego wyglądu (podobne do dębów), lecz porastają je pnącza. Nie ma możliwości uzyskania takiego drzewa w dowolnym miejscu, występują one jedynie na obszarze mokradeł. Posadzenie sadzonki ze ściętego drzewa w biomie bagiennym nie powiedzie się niezależnie od miejsca ulokowania.
1.9pre4Drzewa rosnące na piasku mogą być czasami znalezione na bagnach.
Pełna wersja
1.1Liście dębowe otrzymały 0.5% szansy na uzyskanie jabłka, gdy te zostaną zniszczone lub zanikną. Jest to użyteczne i teraz złote jabłka mogą być stworzone bez potrzeby szukania lochów.
1.2Dodano drzewa tropikalne.
Dodano możliwość zamiany sadzonek drzewa tropikalnego posadzonych w kwadracie 2x2 w gigantyczne drzewo tropikalne.
1.2.4 Tekstura drewna została delikatnie zmieniona.
Dodano deski odpowiadające rodzajowi drzewa, z którego pochodzą.
1.2.512w18aDrzewa tropikalne otrzymały 0.5% szansy na uzyskanie kakao z ich liści.
12w19aUsunięto możliwość uzyskania kakao z liści drzewa tropikalnego.
Małe drzewa tropikalne mogą wygenerować się z rośliną kakao rosnącą na ich pniach.
1.412w32aDęby dużego rozmiaru posiadają obrócone części drewna w gałęziach.
1.613w04aTrzeba będzie kilkakrotnie użyć mączki kostnej na jakichkolwiek sadzonkach, by drzewa urosły.
30 lipca 2013Patrick Geuder napisał o dodaniu drzew wiśniowych.
7 sierpnia 2013Jeb opublikował screenshot lasu sekwojowego. Drzewa iglaste mają na nim pnie o grubości 2x2.
1.713w36aDodano drzewa iglaste 2x2, ciemne dęby i akacje.
1.8.21.8.2-pre4Teraz duże dęby i ciemne dęby nie mogą zastępować bloków solidnych.
1.915w44aDuże dęby znowu pojawiają się w lasach.
1.10Teraz istnieje mała szansa na pojawienie się pojedynczych drzew na równinach.
Pocket Edition Alpha
0.1.0Dodano dęby, brzozy i świerki.
0.2.0Dęby mają teraz drewno świerków.
0.4.0Dęby znów używają drewna dębowego.
0.9.0build 1Dodano drzewa tropikalne, ciemne dęby, akacje, duże świerki i dęby oraz - wyjątkowe dla wersji Pocket Edition - przewrócone i uschnięte drzewa.
0.11.0build 1Dodano wysoką brzozę.
Console Edition
TU1CU11.00Dodano dęby, świerki i brzozy.
TU12Dodano drzewa tropikalne.
TU27Dodano drewno ciemnych dębów i akacji, ale bez ich liści i sadzonek.
TU31CU191.22Dodano liście i sadzonki ciemnych dębów i akacji.

Ciekawostki[]

  • Gdy pozyskamy całe drewno z drzewa to pozostałe liście stopniowo zaczną znikać, czyli więdnąć.
  • Czasem pod drzewami można znaleźć grzyby, najczęściej w leśnych biomach i bagnach.
  • Gdy użyjemy mączki kostnej na sadzonce, to drzewo błyskawicznie urośnie.
  • Do uzyskania wielkiego drzewa (dżunglowego lub świerkowego) należy wykorzystać 4 sadzonki i więcej mączek kostnych.
  • Jeżeli gracz stoi na sadzonce, w czasie gdy drzewo urosło, zostaje uwięziony i zaczyna się dusić.
  • Rzadko można spotkać "latające" drzewa, np. bezpośrednio nad wąwozem.
  • Drzewa rzadko pojawiają się na piasku. Jest to bug.
  • Przed Betą drzewa mogły zniszczyć szkło, jeśli będzie się znajdować na obszarze jego rozwoju.
  • W każdym biomie liście mają inny kolor.
  • W Netherze istnieje możliwość posiania drzewka.
  • Dęby i dżunglowe drzewa - gdy urosną w Netherze - mają kolor liści, jakby były na pustyni.

Galeria[]

Zobacz również[]

Advertisement