4,139
ページ
Minecraft 21w16a
21w16a.jpg
Java Edition 21w16a.png
エディション

種類

スナップショット

リリース日

2021年4月21日

親バージョン

1.17

ダウンロード

クライアント (.json)
サーバー

難読化マップ

クライアント
サーバー

プロトコルバージョン

 dec: 1073741847
 hex: 40000017

データバージョン

2711

21w16aは2021年4月21日にリリースされた、Java Edition 1.17の18番目のスナップショットである[1]。Dripstoneが成長するようになり、azaleaの木を骨粉で成長させることができるようになる、などの変更が行われた。

追加要素[]

ゲームプレイ[]

Pointed Dripstoneの成長
  • 上に水源があるdripstone blockから伸びている鍾乳石は、水を滴らせながら非常にゆっくりと成長するようになった。また、滴った先のブロックには石筍を生じさせるか、既に石筍がある場合にはその石筍を伸ばすようになった。
    • 成長速度はランダムかつ非常に遅く、1ブロック分の成長にゲーム内の数日を要すこともある。
  • 鍾乳石は7ブロック下までしか伸びない。
  • 鍾乳石から滴る水が下に石筍を生じるのは、水滴が着地する先が10ブロック下か、それより近い場合のみである。
  • 鍾乳石の先が水中にある場合、鍾乳石から水が滴り落ちる事が無いので、成長することもない。
  • 石筍の先が水中にある場合や、石筍と鍾乳石の間に液体がある場合、石筍に直接水滴が届かないので、石筍が成長することはない。
    • 石筍、鍾乳石は液体中に伸びることはなくなった。

一般[]

タグ
言語
  • 香港語が追加された。

実験的要素[]

Caves & CliffsのPart2となるJava Edition 1.18でのワールド生成の早期体験ができる、公式のCaves & Cliffsのワールド生成のデータパックに変更が為された。 [fn 1]

鉱脈
  • Large rare snaking collections of ore found underground.
    • Copper mixed with granite is found at and above Y=0; iron mixed with tuff is found below Y=0.

変更点[]

ブロック[]

Azaleaflowering azalea
  • 骨粉で成長させられるようになった。
Block of Raw IronBlock of Raw Gold
  • これらのブロックのテクスチャが微調整された。
Infested Deepslate
  • ランダムテクスチャの見た目が本物のDeepslateに近づいた。
Small Dripleaf
草ブロック菌糸Moss Block
  • 草、高い草、シダ、高いシダ、スイートベリーの低木、苗木、花、azalea、サトウキビ、枯れ木、竹を植えられるようになった。
  • カボチャ、スイカがこれらのブロックの上に実を生らすようになった。
  • エンダーマンは、これらのブロックを持ち上げることができるようになった。

アイテム[]

Raw Metal
  • 各アイコンのテクスチャが微調整された。

ゲームプレイ[]

レシピブック
  • 石切台で閃緑岩を磨かれた閃緑岩の階段及び磨かれた閃緑岩のハーフブロックに直接加工する際のレシピが、閃緑岩を入手した時点で解放されるようになった。(以前は磨かれた閃緑岩を手に入れた際に開放されていた)

一般[]

統計
  • 統計の項目「プレイ時間」の名前がplayed_timeに変更された。
  • ゲームをポーズしている状態の時間を含めた項目"Time with World Open"が追加された。コードは(total_world_time)。
リソースパックプロンプト
  • Users who previously permanently declined server resource packs will now still be shown the pack prompt if the pack is mandatory, instead of being immediately disconnected.
タグ
  • Added grass blocks, mycelium, and moss blocks to the dirt block tag.
  • Tweaked some tags to no longer unnecessarily mention blocks if they're in the dirt block tag.
  • Tweaked the lush_ground_replaceable block tag to call the moss_replaceable tag instead of the lush_plants_replaceable tag, as well as adding gravel and sand.
  • Removed the lush_plants_replaceable block tag.
Textures
  • Removed the unused rooted_vines_head.png texture.
  • Removed stray pixels from the recipe book GUI button.

Experimental[]

Changes have been made to the official Caves & Cliffs world generation preview datapack, which gives early access to the world generation coming in Java Edition 1.18. [fn 1]

Aquifers
  • Aquifers below Y=0 will now be made of lava.

修正[]

51個のバグを修正
1.17以前にリリースされたバージョンから
  • MC-29522stat.playOneMinute adds a value of 1 every tick.
  • MC-55775 – Statistics screen sometimes doesn't show up to date information.
  • MC-111534 – The firework rocket use statistic doesn't count rockets used for elytra boosting.
  • MC-117653 – Recipes and advancements are not granted while most GUIs are open.
  • MC-136560minecraft.used:minecraft.elytra not functioning.
  • MC-136681 – Debug Stick use statistic increases when not allowed to use it.
  • MC-157116 – Food that are plantable counts towards using when right click on the ground.
  • MC-190128 – Using a flint and steel to ingite TNT is not tracked by the in-game stats.
  • MC-223558minecraft.used:minecraft.glass_bottle doesn't increase when taking water from a cauldron using a glass bottle.
  • MC-223563minecraft.used:minecraft.glass_bottle doesn't increase when collecting honey from a beehive or bee nest.
  • MC-223638minecraft.used:minecraft.shears doesn't increase when carving a pumpkin.
  • MC-223639minecraft.used:minecraft.shears doesn't increase when collecting honeycombs from a beehive or bee nest.
1.17の開発版から
  • MC-203637 – Mobs don't avoid lava cauldrons when pathfinding despite of setting themselves on fire.
  • MC-205236 – Frozen State doesn't go away after respawn when on a server.
  • MC-208598 – Baby axolotls take damage when touching a solid block from below / eye height is outside of their hitbox.
  • MC-212113 – Glow Lichen can spawn underwater whilst not in a cave.
  • MC-212863 – Glow lichen use the same color as vines on maps.
  • MC-213927 – Using bone meal on a sapling that is on a moss block consumes bone meal, but doesn't grow into a tree.
  • MC-213998root_vines_head is unused in-game files.
  • MC-214129 – Several dirt blocks are not part of the #minecraft:lush_plants_replaceable tag.
  • MC-214293 – モブがツツジの葉の上にスポーンできてしまう。
  • MC-215270 – Moss requires air above a replaceable block to spread.
  • MC-216787 – Cobwebs in mineshafts can generate as if supported by chains.
  • MC-217411 – 金床が1ブロック分落下しただけでダメージを受けてしまう。
  • MC-218590 – Error message for commands.give.failed.toomanyitems doesn't translate item name.
  • MC-218592 – Azalea trees can generate inside of lakes (even completely submerged in water).
  • MC-218614 – Inconsistency: Infested Deepslate can't be placed along axis.
  • MC-218637 – Inconsistency: Infested deepslate is not rotated randomly like normal deepslate.
  • MC-219155 – Cast fishing line is disconnected from the rod.
  • MC-219211 – Two mysterious white pixels can be seen in the upper left corner of the recipe book icon.
  • MC-219851 – Applying bone meal to a waterlogged big dripleaf stem creates more waterlogged big dripleaf stems.
  • MC-219903 – Silverfish infesting deepslate cause it to rotate.
  • MC-220024 – Shader compilation slows or fails the more asterisks are in a multiline comment.
  • MC-220307 – TrueType Font glyphs render incorrectly.
  • MC-220641 – Loyalty tridents disappear when your inventory is full.
  • MC-220887 – Shader includes fail to compile correctly when missing newline at end of file.
  • MC-221560 – Copper/Coal Ore in Deepslate Patches aren't Deepslate.
  • MC-221628 – エンティティが発光のエフェクトの消えた後も発光し続けてしまう。
  • MC-221652/teleport command to player does not work as in previous versions.
  • MC-221655 – Glow Squids and Axolotls Spawn in Monuments.
  • MC-222004 – Grass block isn't in the #dirt block tag.
  • MC-222517 – A large amount of slime or honey blocks will crash the game.
  • MC-222684 – You cannot grow azalea trees by bonemealing Azalea plants.
  • MC-222778minecraft.used:minecraft.candle doesn't increase when placing a candle on to a cake.
以前の開発版から
  • MC-223260 – Emerald ore does not generate as intended.
  • MC-223553minecraft.used:minecraft.glow_ink_sac doesn't increase when applying a glow ink sac to a sign.
  • MC-223554minecraft.used:minecraft.ink_sac doesn't increase when applying an ink sac to a sign.
  • MC-223555minecraft.used:minecraft.COLOR_dye doesn't increase when applying a dye to a sign.
  • MC-223557minecraft.used:minecraft.bucket doesn't increase when taking powder snow, lava, or water from a cauldron using a bucket.
  • MC-223756minecraft.used:minecraft.powder_snow_bucket doesn't increase when filling a cauldron with a powder snow bucket.
  • MC-223757minecraft.used:minecraft.lava_bucket doesn't increase when filling a cauldron with a lava bucket.

脚注[]

外部リンク[]

  1. a b CavesAndCliffsPreview.zip – Mojang, April 21, 2021